שאלה:
שלום וברכה, קיבלתי במתנה שמן זית של היתר מכירה, האם אפשר להשתמש בו למאור? ואם לא מה לעשות בו? תודה
תשובה:
שלום וברכה
ראשית השאלה שלך נוגעת לנושא הכללי, של מה עושים עם פירות שביעית שעבר זמן הביעור שלהם והם לא הופקרו.
פירות שביעית שלא הופקרו או שלא היו ברשות אוצר בית דין בזמן הביעור [ביין הזמן הוא פסח של שנה שמינית], הרי הם נאסרים בהנאה. וכדין כל דבר הקדוש בקדושת שביעית שעבר זמן הביעור [רמב”ם שמיטה פ”ז ה”ג]. אולם אם היה ברשותו בזמן הביעור רק כדי מזון ג’ סעודות, מותר בהנאה אבל בקבוק שמן זה יותר משלוש סעודות אא"כ יש לך משפחה דולה מאוד.
במקרה שאדם שגג ולא ידע שכבר הגיע הזמן נחלקו בכך הפוסקים, ראה חזון איש סי’ יד שאסר, אולם, הגרש”ז אויערבך במנחת שלמה סי נא מיקל על פי דברי החרדים בפרק ביעור פירות שביעית, וטעמו, משום שסיבת האיסור זה קנס, ואין מקום לקנוס אדם שלא ידע מהלכה זו. לכן יש מקום לסמוך על דעת המקילים, להוציא את היין או הפירות החוצה ולעשות ביעור על ידי הפקר עכשיו, ואז אפשר לשוב ולזכות בפירות מיד.
אמנם, כיון שכאן מדובר בפירות היתר מכירה, שיש מחלוקת ראשונים אם שמור ונעבד מותר בהנאה או לא, הייתי מציע כן לבער כפשוטו בלא להקל.
איך מבערים?
קשה לבער שמן… הכי טוב לשרוף. אם אי אפשר, ניתן לקבור את זה במקום שאינו מבוזה, לא סתם להשליך לאשפה.
שלום רב
אנו מקפידים מאוד על אוצר בית דין ובלי נידר לא סומכים על היתר מכירה.
בטעות הזמנתי דרך משלוח פח 5 ליטר שמן זית היתר מכירה שאי אפשר להחזיר ולזרוק זה הפסד גדול.
אפשר לסמוך בדיעבד על השיטה ששמן היתר מכירה אין קדושת שביעית או חובת ביעור (למרות שכנראה השמן נעשה ע"י יהודי).
תודה
אני חושב שלא הייתי מיקל בדבר, אבל המיקל יש לו על מה לסמוך וכאמור ובאופן האמור לענין הביעור.
השאר תגובה