שאלה:
אכלתי תפוח ויצאתי מהבית לרגע והציעו לי ענבים מחוץ לבית האם אני צריך לברך ברכה אחרונה ואז שוב ראשונה על הענבים ?
2) אני אוכל עוגיות בבית ויש אזעקה ויצאתי למקלט ברחוב האם זה היסח הדעת ועליי בחזרה לבית לאחר 10 דקות נניח לברך ברכה אחרונה ואז ראשונה?
3) אכלתי עוגיות בבית מדרש כשיעור ברכה אחרונה ואז לא בירכתי ברכה אחרונה במקום על המחיה ועליתי שניה לחדר ורציתי לאכול ביסלי מה חעשות מבחינת הברכות?
4) אם זה לא היסח הדעת מהו היסח הדעת בברכות?
תשובה:
שלום וברכה
1. היציאה החוצה היא שינוי מקום, ולכן ברור שיש לברך שוב על הענבים ברכה ראשונה [רק בסעודת לחם ויש אומרים גם במזונות שינוי מקום אינו מחייב ברכה נוספת (יש אומרים גם בפירות שבעת המינים אבל אין הלכה כך)]. השאלה היא מה לגבי ברכה אחרונה, ובזה ראשית הכלל הוא שלפני שמשנים מקום מברכים ברכה אחרונה על מהש אכלו, כך כתב במשנה ברורה בסימן קעח ס"ק לו. במקרה ולא עשית את זה, ואתה בא לאכול בחוץ ענבים ומברך עליהם בורא פרי העץ, מה שתברך עליהם אחר כך על העץ פוטר גם את התפוח שאכלת בבית [אף שהוא לא שמבעת המינים] ראה שו"ע סי' רח סעי' יג.
2. ודאי יש לברך שוב ברכה ראשונה, אבל אין קשר לנושא של ברכה אחרונה וכאמור, אין לברך עכשיו ברכה אחרונה עד כמה שאתה מברך שוב ברכה ראשונה וממשיך לאכול, זו סתם ברכה שאינה צריכה. ושוב, דיברנו על פירות, בלחם אתה לא מברך שוב ברכה ראשונה.
3. ראשית מחדר לחדר באותו בנין אינו שינוי מקום, ככל שזו אותה בעלות בכל המקומות, שנית במזונות כאמור מספק אין לברך שוב. כמובן אם לא היתה דעתך לכך שעת הברכה וזה לא היה הרי לפניך וכו', ואין דרך להגרר לאכילה בחדר מבית המדרש, יש לברך שוב משום היסח הדעת.
4. היסח הדעת זה נושא נוסף שיש בו פרטים רבים ועיקרו שכאשר אדם גומר בדעתו להפסיק לאכול, נניח הוא כבר נוטל מים אחרונים או אומר לחברים בואו נברך, ואז הוא מתחרט ורוצה לאכול עוד, עליו לברך שוב.
שבת שלום.