שאלה:
האם מותר לשבור בשבת ענף דק שהוקצה למטרה זאת לפני שבת (חלק מהצגת ילדים בבר מצווה)?
תשובה:
שלום וברכה
מצד השבירה אין בעיה, אין איסור לחתוך דבר מן הצומח שכבר תלוש מן האדמה. השאלה כאן היא מצד מוקצה בעצם טלטול הענף הזה, ןלמעשה אין לעשות זאת. היחוד צריך להיות לעולם ולא לשימוש אקראי, ויש אומרים שיחוד של משחק בלבד כלל אינו מועיל, וכך הכרעת השולחן ערוך והספרדים החמירו בזה כידוע.
מקורות:
לגבי ייחוד מוקצה לשימוש באופן המותר חילקו הפוסקים בין דבר שדרך העולם לייחדו לשימוש זה , שבזה נחלקו אם די לייחדו לשימוש שבת אחת או שצריך לייחדו לכך לעולם, ולהלכה הקל בזה המשנה ברורה, לבין כלי שאין דרך לייחדו לשימוש זה, שודאי לא מועיל אלא אם כן ייחדו לעולם. בענין זה ראה במשנה ברורה סי' שח בסעיף כב. ממילא, כיון שאין דרך לייחד חפצים אלו כצרכי הצגה, יש להחליט שזה שימושו הקבוע, וזה לא שייך. כמו כן, לגבי דבר שאנשים כלל לא נוהגים לייחדו לעולם לשימוש אחר מזה המיועד לו לכתחילה, נחלקו הדעות האם מועיל לו ייחוד לעולם וכנ"ל, שאפילו ייחוד לעולם לא יועיל כיון שאין דרך העולם לעשות זאת. על המחלוקת אם יחוד למשחק מועיל ראה שו"ע ורמ"א סוף סימן שח לגבי כדור.
שאלת המשך:
האם אפשר אם כן להשתמש בהצגה – במקום בענפים – בקנה סוכר, שיש שלועסים אותו בשביל טעם הסוכר שבו (והאם לעיסה זו מותרת בשבת), וקנה הסוכר לא יהיה מוקצה, שהרי הוא אוכל?
אם יש קנה סוכר שאנשים מוצצים אותו או לועסים, הוא לא מוקצה.
השאר תגובה