שאלה:
האם מותר לעשות קידוש על מזונות ואז רק המוציא במוצאי עשרה בטבת השנה?
האם נכון לקדש בלי אמירת שלום עליכם ברכת הילדים, אשת חיל?
האם יש עניין לא לאומרם כדי לא לצום בשבת?
תשובה:
שלום וברכה
מעיקר הדין גם בלילה ניתן לקדש ולאכול מזונות, כמבואר בשו"ע ומשנה ברורה בסי' רעג סעי' ה ס"ק כב. אמנם בביאור הלכה שם הביא מדברי הגר"א שהחמיר שהקידוש יהיה על הסעודה הקבועה ולא על מזונות לבד, ולכן, אף שהעיקר להלכה אינו כך, מכל מקום כתב בשו"ת עין יצחק או"ח סי' יב שלכתחילה מי שיכול, בליל שבת שהקידוש מדאורייתא יחשוש לדעת הגר"א, והכל לפי הענין. לדעתי יש בזה גם חסרון שאחר כך כבר אין תיאבון לסעודת השבת.
לגבי שלום עליכם ואשת חיל, לפי הענין, אם כולם מרגישים טוב ושמחים, אין סיבה לשנות מהחגיגיות השבתית, אבל אם יש כאלו שכבר חלושים קצת וזה גורם להם קוצר רוח, אין להתעכב כלל, תעשה קידוש, ואחרי טעימת הכזית אפשר לשיר מה שרוצים. שלום עליכם שיש בו ענין דוקא לפני קידוש אפשר לומר בשקט ללא מנגינה.
שבת שלום ושנזכה לגאולה שלמה.
זה לא מאריך את הצום לשיר ?
על זו היתה השאלה ובזה ענינו שתלוי לפי הענין אצל כל אחד.
במשנה ברורה סימן תיז משמע שיש עניין למהר
נכון ויישר כח, אבל אינני חושב שדבריו אמורים לגבי סדר הקידוש הרגיל עם שירת השלום עליכם, אלא שלא יתעכב בבית הכנסת.
השאר תגובה