לתרומות לחץ כאן

לידה בשבת מה לוקחים ואיך נוסעים?

שאלה:

אם נוסע בשבת לבית חולים
לקחת איתי נייד ברכב עם היולדת או לא
יש לרוקן את הרכב לפני שבת?
הדלקת אורות וחניה כרגיל?
או שבגלל כל זה עדיף לקחת אמבולנס או נהג
וברוח ימים אלה עדיף יהודי מגוי בגלל המצב?
ובאמבולנס יהיה אסור לקחת עימי נייד? מה כן מותר
תודה !

תשובה:

שלום וברכה

א. כל עצירה של הרכב פתיחת דלתות והנעה נוספת כרוכה במלאכה בשבת, כל לחיצה על הדוושה היא מלאכה ואין להוסיף בה סתם יותר מהנדרש, ולכן, אם יש את הזמן הזה ודאי שאין להקל, וגם אם אי אפשר נראה שאין להקל, הרי בודאי יש שכנים שיקבלו אותם בשמחה בסיטואציה כזו, רק סתם יותר נעים לה ולהם להיות אצל ההורים ולא אצל שכנים, האשה לא באמת דואגת שיקרה להם משהו אצל השכנים, אפשר הרי למצוא בית של חברים וכדומה שהם מכירים, לכן, כיון שבסך הכל מדובר באי נעימות, לא נראה שמותר לחלל את השבת, זה לא בכלל ישוב דעתה בלידה, לפי דעתי. בודאי כאשר השכנים עצמם יכולים לקחת אותם להורים…

ב. לגבי מה לוקחים ואיך נוסעים, ננסה לעשות סדר בדברים:

1. כאשר הנסיעה היא בתוך העיר ניתן לקחת כל מה שהיולדת זקוקה לו ואינו מוקצה. מחוץ לעיר שיש בעיה של איסור הוצאה ותחומין יש לקחת רק דברים הכרחיים בלבד, ולא תהילים. לגבי מוקצה, מה שנדרש לעצם הענין, כמו מסמכים רפואיים נדרשים, יש לשים בתיק לפני שבת כדי לקחת רק בטילטול מן הצד, אין לקחת טלפון ואיפור. כסף למונית, אם חייבים והוא לא מסכים לקחת אחרי שבת, יש להעדיף בטלטול מן הצד וכאמור ואם אין ברירה לוקחים.

2. לכתחילה יש להעדיף נהג מונית גוי, אולם אם אינו בנמצא אפשר באמבולנס רגיל. רכב פרטי במידה ויש עדיף על אמבולנס! כיון שאת הרכב ניתן להשאיר בבית החולים ואינו חוזר למקומו, כך שממעטים במלאכות. כך גם חוסכים את החיוג בטלפון, רישום במד"א וכו'. כאשר נוסעים ברכב פרטי יש לרמוז לגוי שבסביבה שיכבה את המנוע, אין גוי, המיקל לכבות את המנוע בשינוי יש לו על מה לסמוך.

אין להחנות את הרכב באופן שמפריע לאחרים.

לא הבנתי מתי הרכב נכבה, אם זה רק בסוף הנסיעה, אז אדרבה נראה לי שזה הכי מהודר.

3. כאשר היולדת מרגישה בטוחה יותר בבית חולים רחוק והיא חוששת ללדת בקרוב, מותר לנסוע לשם, אבל אם מדובר רק בנוחות וכדו' אין לעשות זאת, ובודאי לא כדי להיות בבית חולים חרדי. גם בבתי החולים הרגילים יש מערכות שבת המכוונות על ידי רבני המקום. ויש לומר ליולדת שאין מה לחשוש, באופן כללי כל בתי החולים בארץ ערוכים לאירועים הרבה יותר קשים מלידה, ואין טעם להרחיק לכת. אם לא שוכנעה – מותר לנסוע לרחוק.

שיהיה בשעה טובה ולידה קלה!

מקורות:

2. לגבי כיבוי המנוע בשבת, ראה שמירת שבת כהלכתה פרק מ הערה קכט, שאין כאן כיבוי ממש אלא רק מניעת הניצוצות מלהתחדש. אמנם לדעת החזון איש יש בזה איסור תורה ל סותר, מחמת סתירת המעגל החשמלי. ומכל מקום כיון שרוב הפוסקים נקטו שאין איסור בונה וסותר בחשמל, וידוע שחכמים התירו מלאכות דרבנן כמה פעמים משום הסברא שאדם בהול על ממונו, וכאן יש חשש שאם לא נתיר לו את כיבוי המנוע ימנע מלנסוע ברכבו וירבה מלאכות על ידי האמבולנס, וכמו כן יש חשש סכנה בהשארת מנוע רכב פועל במקום הומה אדם ללא נהג, המיקל לכבות בשינוי [שאז גם לדעת החזון איש אינו אסור אלא מדרבנן] יש לו על מה לסמוך. אך כאמור עדיף על ידי גוי.

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אם מפקיר זה פותר את בעיית התחומין?
    ליסוע עם נייד זה לא הכרחי למקרה שנתקע ? וזה לא נקרא לצורך גופו ומן הצד אם זה בשקית?
    ליסוע עם אורות?
    לקחת וויז כדי לקצר דרך?

  2. באופן עקרוני העצה של ההפקר יש בה ממש, אבל באדרות משה או"ח ח"ה סי' ל מאוד לא אהבה את העצה הזו משום שבדרך כלל ההפקר הוא שלא בדעת שלמה, וכתב להקל בכך רק אם באמת אדם מקבל על עצמו להפקיר באופן גמור ולא יקח איתו את החפצים בחזרה הביתה במוצאי שבת… לכן הייתי משתמש בזה רק לחומרא ולא לקולא, כלומר חפצים שאתה חושב שאתה חייב לקחת תפקיר ותיקח, אבל לא להקל לקחת על ידי הפקר חפצים שלא הכרחיים.
    טלפון אינו הכרחי כלל ובעזרת ה' לאתתקעו.
    לגבי וויז, אם ברור לך שזה אכן יקצר את הדרך לכאורה זה כדאי כיון שהשימוש בו הוא דרבנן בעוד הנסיעה ברכב בכל לחיצה על הדוושה היא איסורי תורה. כמו כן אם זה יכול לגרום לעיכוב בשעת חירום יש כאן היתר של פיקוח נפש.
    חובה להדליק אורות בלילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל