לקמחא דפסחא לחץ כאן

מעלת קלף עבודת יד בתפילין

שאלה:

יש עניין להדר בקלף התפילין שיהיה בעבודת יד, האם זה לעיכובא מבחינת ההלכה?

תשובה:

בודאי יש בזה ענין רב מאוד וזה הידור חשוב ומקובל ונפוץ מאוד, אף שאינו מעכב ככל שזה נעשה לשמה.

מקורות:

בשו"ת אור לציון ח”ב עמ’ לד ד”ה והנה, כתב שטוב שגם תיקון העור מלבד עיבודו בסיד יהיה לשמה (כגון גירוד העור והחלקתו והכנתו לכתיבה), והוסיף: וכן הוא בברוך שאמר (עמ’ לו’) שנכון שתיקוני העור מלבד העיבוד יהיו לשמה. ובס’ בני יונה (רע”א,א): “נכון לדקדק בקדושת העיבוד לשמה כל מקום שאפשר ע”י ישראל, ואפילו אינו מעבד ביפוי כגוי, וכן תקון וחליקתן העורות וגרירתן וכו’ ע”י ישראל לשמה ובדיעבד כשר אף אם לא נעשו אלו המלאכות לשמה; ובקובץ אגרות להחזו”א (ח”ב קלד) מובא שרצה החזו”א לצוות שיאמרו לשמה “אבל עשה זאת קודם בואי, אבל נראה שאין דבר זה בכלל עיבוד”. וכן בשבט הלוי ח”י סי’ ד’ כ’:”…והמלאכות אחרי העיבוד בסיד כהסרת שערות אחרי שכבר העור מעובד מן הדין… בגדר תיקון העור… ויש הידור בזה לכתחילה אבל אינו מעכב וי”ש משתדל לשמה גם בזה…”

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לשון ספר בני יונה בדיעבד כשר אף אם לא נעשו אלו המלאכות לשמה האם הכוונה לשיטתו שזה כשר רק בדיעבד? בשונה מהאור לציון שטוב שיהיה כלומר שזה רק להידור מצווה אבל גם בלי זה זה אמנם חיסרון בהידור אבל זה עדיין כשר לכתחילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל