לתרומות לחץ כאן

או סי די – לשמה בהטלת ציציות

שאלה:

שלום כבוד הרב אם תוך כדי הטלת הציציות יש לי או סי די ואני מרגיש שכל רגע צריך להגיד לשם מצווה ואם נתעלמתי מהמחשבה הטורדנית ולא אמרתי שוב אז אני מרגיש שכל ההטלה שלי היא לא לשמה כי בדעתי להתיר ולעשות מחדש

כעת הטלתי חולייה שלימה ואני מסופק אם היא כהלכה בגלל הספקות הללו ושאני נמלך להתיר את זה ולעשות מחדש יותר בכוונה
אני לא בודה את המחשבות הללו, זה נובע מתחושה שאני צריך להטיל את החוטים כהלכה ואני מסתפק מה ההגדרה המדוייקת של הדבר

תשובה:

לא הבנתי את שאלתך. מבחינה הלכתית ודאי הכל מהודר, כי זה נעשה לשם מצוה ודי בכך שאמרת פעם אחת בתחילת העשייה לשם מצות ציצית [מעיקר הדין גם אם יש הפסק של יום והמשכת  בלי לומר, כל העושה על דעת ראשונה הוא עושה], וכל המחשבות הטורדניות, כמו שאמרת זה סתם כפייתיות ואין בזה כל ענין אמיתי.

רפואה שלמה.

ראה שו"ע סי' לב סעי' יט ובמשנה ברורה שם. על המנהג לומר כך בכל פעם שמפסיק ומתחיל מחדש, ראה לדוד אמת לחיד"א סי' יח אות טו.

הצטרף לדיון

14 תגובות

  1. האו סי די מתבטא באופן שכשאני משחיל את הציצית אני מרגיש שזה צריך להיות ספונטני עם האמירה ואם אני מתעכב קצת וחושב על דברים אחרים או אפילו מסופק שחשבתי על דברים אחרים אז המוח שלי התרגל כתגובה טבעית שאני באותו רגע אסיח דעתי מהאמירה של לשמה ויש פה גילוי דעת גמור שאני מתכוון לנטוש את הכוונה הראשונה ולכוון מחדש
    וזה יכול להתהוות כמה פעמים עד שהמוח יזהה את הפעם הנכונה ורק אז אחרי ניסוי אין סופי לכוון כראוי אני סוף סוף אכוון את הכוונה בתיאום עם המעשה ורק אז המוח שלי "יעזוב אותי" ויחשב את זה כפעולה לשמה נכונה.

    אני ניסיתי להתעלם מהחשש וה
    פרת הכוונה שהמוח שלי משדר אך זה חזק מדיי. כעט בדיעבד שהטלתי את הציצית בצורה כזאת שנעלמתי מהתגובה הכפייתית שהמוח שידר לי (וכמו שהרב הורה לי להתעלם מזו-הכוונה) האם זה נחשב כטוייה לא לשמה ?

  2. לקח לי זמן עד שהצלחתי לתאר את הבעייה ולכן לדידי למרות שזו מחלה יש בכפייתיות הזו איזשהו צדק,
    כמו מחשב עם בינה מלאכותית שמזהה טעויות ומשדר למחשב ציווי שיתקן אותן כך זה עובד עם האו סי די ואין לי שליטה על אותה בינה המלאכותית ואני ככפוף אליה

  3. גם רציתי לדעת לגבי כשאני מתפנה לפני התפילה ונשאר טיפות בבגד הטחטון, או כשמישהו בבית כנסת מתפלל בקול חזק (איזה מתפלל אחד שחושב שבזה שיצעק קדושה ופסוקי דזמרה ככה צריך להתפלל)
    וכן אם אני מזיע בבגד התחתון והבגד נכנס בפי הטבעת חות מכבודכם (קורה בחורף שמזיעים יותר מהקיץ) וכשאני בודק אם אני נקי אני מעביר נייר ותמיד ב95 אחוז מוצא שם לכלוך אלא אם כן התקלחתי בלא מזמן תמיד יהיה שם צואה. ועוד שאני מרגיש שאני מלוכלך בפי הטבעת ומרגיש שהבגד התחתון נתחב לי שם ובטח גם כן נתלךלך ויש חשש רציני מאוד שאני משוקץ

    -בכל הנל אפשר להתפלל בלי להתייחס ? למה ?

  4. וחוץ מזה למה על הבגד שנוגע בעור אין בזה איסור ? ראיתי במקום אחר שהרב כתב שאם יש לזה ממשות או ריח זה אסור,
    ופה אני באמת חושש כי בחורף מזיעים יותר והבגד התחתון נתחב בנוסף לזיעה ולתנועות שלי ובגלל שלא נעים כך אני אסדר את זה חזרה ופה יש חשש שיתפשט ותפזר מהצואה על העור בפרט שבכל שהוא מספיק כדי שהתפילה והברכות יהיו תועבה ואיכא חשש דאורייתא בזה, אשמח שהרב ינמק כי ליבי מאוד נוקפי על הדבר בכל עט שקורה לי ואין דעתי מיושבת עליי עד שאחליף בגד ואתקלח

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל