לתרומות לחץ כאן

טלפון שיאומי

שאלה:

שלום כבוד הרב.
קודם כל, השאלה לא דחופה, אפשר גם לענות אחרי השבת אם זה זמן לחוץ לרב.
לשאלה, יש לי טלפון שיאומי עם חותמת כשרות שנראה כטלפון כשר (אין מיחזי) אך הוא לא באמת "כשר" בהגדרה (כמסתבר לכאורה בהמשך) כי יש בו מצלמה (אין בו אינטרנט והודעות, למרות שאני הקטן בכלל לא מבין מה הבעיה בהודעות ומה ההבדל בין זה לבין מכתבים עם בול שאפשר לשלוח אחד לשני רק בצורה הרבה יותר איטית, או מיילים, אחר כך ראיתי ביתד נאמן [כמדומני], אחד מגדולי התלמידים של הגריש"א שהביא בשמו שהוא לא התנגד להודעות בטלפון הנייד).
אחד מהמתפללים בבית הכנסת העיר לי ש"גדולי הרבנים" (ציטוט שלו) התנגדו למכשיר שיאומי, בהנחה שהוא צודק והרב שמע על כך כי אני לא, אז שוב אני הקטן לא מבין למה, אולי הרב יוכל להאיר את עיני.
הרי יש איסור להחזיק מצלמה? יש איסור להחזיק טלפון כשר "אמיתי" כהגדרתו של אותו מוכיח? אני מניח שהתשובות על שתי השאלות הן לא, אם כך, למה לאסור שימוש בטלפון כזה? למה אי אפשר לשלב בין טלפון כשר למצלמה? למה צריך לקנות מצלמה בנפרד וטלפון כשר בנפרד ולהסתרבל ולשלם יותר? הרי אי אפשר לגלוש בו באינטרנט (שאגב, כבר הרבה חרדים גולשים באינטרנט רק עם סינון כמו נטפרי), אי אפשר לשלוח הודעות (שאני הקטן לא מבין מה הבעיה בזה), ההבדל היחידי זה שאני יכול לצלם שזה מאוד נוח לדעת זמני תפילות שמתפרסמים לפעמים בבתי כנסיות (במקום להסתובב עם פנקס ועט או מצלמה נפרדת) או כל מיני מידע חשוב שנקרה בדרכי שאני רוצה לשמור.
בקיצור, אשמח לשמוע האם זה באמת נכון שגדולי הרבנים התנגדו לטלפון הזה והאם יש בכלל מתירים ומה הסברא לאסור בזה, האם אני נקרא חוטא ומחטיא כשאני מחזיק במכשיר כזה למרות שאין הבדל אמיתי בינו לבין טלפון כשר ומצלמה נפרדת לכאורה? והאם אני צריך להחליף אותו מבחינת ההלכה?
תודה מראש ושבת שלום.

תשובה:

שלום וברכה

אני לא מבין בזה, אבל אם הבנתי נכון מי שהתנגד לטלפון הזה זה בגלל שאפשר בקלות לפרוץ את הסינון ולהגיע לאינטרנט. אבל אינני יודע.

ככלל אין בעיה בכך שיש מצלמה בטלפון.

אם זה נראה כמו אייפון או סמארטפון יכול להיות שיש כאן ענין של מראית העין.

בכל מקרה אינני מבין בתחום הזה.

שבוע טוב ומבורך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לא הבנתי איך שייך מראית העין??
    בסימן פז מבואר על בסיס תוספות בשבת שרק אם האיסור דאורייתא שייך מראית העין דרבנן לא למעט דברים בפרהסיה ופאלפון לא כשר הוא לא איסור עצמי אלא הכשר איסור ולו יצוייר והיה אז רק דרבנן, חוץ מזה שדנים הרבה אחרונים (האג"מ בינהם) שאין לנו יכולת לחדש מראית העין מעצמנו ואין לנו אלא גזרות חז"ל.
    אתמהה

  2. אין כוונתי לאיסור פורמלי של מראית העין לפי גדריו ההלכתיים, אלא שכיון שיש מאבק ציבורי בסמארטפונים שאינם כשרים וכו', ככל שאפשר להצטרף לכך על ידי הפגנת טלפון כשר, נראה בעיני נכון יותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל