לתרומות לחץ כאן

לא תיהיה לו כנושה כשיש ללווה רכב

שאלה:

חבר לווה ממני כסף
2 תזכורות ועדיין לא החזיר את הסכום
לחבר אין דירה ויש לו רכב
מצד אחד אומרים שאין עבירת לא תיהיה כנושה שהרי יש לו רכב
מאידך אני יודע שיש עוד שהלוו לו ואם כן גם להם לכאורה זכות בנכסיו
אם כן איך מודדים מי רשאי לדרוש החזר הלוואה ,שהרי גם אם יש ללווה נכס יש עוד מלווים מן הסתם

בכלל יש פיתרון איך מלווים לאדם ולהיות רגוע שלא נגיע למצב של לא תיהיה לו כנושה (חוץ מכמובן לדעת שיש לו אמצעי להחזיר) , יש פיתרון הלכתי?

תשובה:

שלום וברכה,

איסור של "לא תהיה לו כנושה" קיים רק אם ידוע לך שאין לו כסף. אם לא ידוע לך אם יש לו כסף אין איסור לתובעו. ולכן כל עוד שלא ידוע לך בבירור שאין לו כסף אין את האיסור.

אם אתה יודע שיש לו רכב גם אם יש לו עוד בעלי חובות, מותר לך לתבוע אותו מאחר ולפחות מגיע חלק מהכסף.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע ריש סימן צז. ובכסף הקדשים שם.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. מה אתה מתכוון פיתרון? פיתרון שלא לעבור או פיתרון למי שכבר עבר.
    פיתרון שלא לעבור – אם יודע שאין לו אין פתרון ואסור לתובעו. מסתבר שיכול לומר אני לא תובע עכשיו אבל כשיהיה לך תשלם לי מיד.
    אם עבר על הלאו הרי זה כמו כל לאו שיש לו תשובה.

  2. פתרון כוונתי
    אם בא אדם ומבקש הלוואה ואני רוצה שלא יהיה את כל הספקות האלה האם יש לו או אין לו כסף יש מה לעשות?
    אפשר להתנות עם הלווה? או כל רעיון אחר שיאפשר לגבות את החוב מבלי שאפעיל מרץ רב לדעת האם הוא בכלל אדם שאסור לבקש ממנו את הכסף…

  3. אם אתה לא יודע בבירור מה מצבו, אין איסור. אם אתה יודע שהוא במצב דחוק ולא יהיה לו לפרוע ויש חשש שתעבור באיסור לא תהיה לו כנושה, כתוב בשו"ע ריש סימן צז שעדיף לא להלוות מלהלוות ויעבור על איסור של לא תהיה לו כנושה. וכתה בביאור הגר"א מציין שאם הוא צדיק הוא חונן ונותן, היינו שיודע שלא יתבע, אבל אם יודע בעצמו שיצטרך לתבוע עדיך לא להלוות. יש אפשרות לקחת ערבים קבלים שיסכימו בשעת הלוואה לחתום על ערבות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל