לתרומות לחץ כאן

מה נענה ליום הדין?

שאלה:

שלום לרבנים,
רציתי לשאול, ביהדות יש כל כך הרבה פרטים יומיומיים שצריך להקפיד עליהם עד לדקויות הכי קטנות בכל פעולה, האדם הנורמלי לא באמת עומד בדרישות ההלכה ועובר כל יום על עשרות הלכות מבלי לדעת בכלל וגם מתוך ידיעה אלא שקשה עליו מאוד להקפיד בדקויות הללו והוא נכשל בקביעות וכשלומדים קצת על יום הדין וכו' ניתן לראות שאדם נותן את הדין ובחומרא על כל דבר דק מהדק ועומק הדין הוא מבהיל… ולא משנה כמה באמת אדם יתאמץ הוא עדיין יסבול יסורים קשים ומרים…
ואני לא מבין, איך אדם שחושב על המצב הזה יכול לתפקד כאילו הכל בסדר כשאתה יודע שלא יעזור שום דבר והדין של כולנו ליסורים קשים ואולי אף לנצח (אם נפל בכפירה וכד') חרוץ.
למה הקב"ה פועל איתנו בצורה כזו? הרי הוא רחום וחנון והוא ודאי יודע שאדם נורמלי לא באמת יכול להקפיד על כל דקדוקי ההלכה של היומיום… ואפשר לצאת מדעתנו אם ממש ננסה להקפיד על כל דבר באובססיביות… הרי ההלכה במידה מסויימת נראת להרבה אנשים כאובססיה.
איך ייתכן שכך הקב"ה מנהל את העולם וזו הדרך הישרה כשכולם הולכים לגהנום ובודדים יזכו למצב של רוב זכויות?
אשמח להסבר בעניין.

תשובה:

שלום וברכה ידידי

אני לא מסכים איתך בכל הצגת הדברים. באופן רגיל אדם לא אמור לעבור על הלכות, ואם יש פרט כזה או אחר שמתבררים לו שלא ידע, הוא מתקן ולא ניתנה תורה למלאכי השרת. מה שנדרש מאיתנו זה לא להוולד תלמידי חכמים, זה לא בידינו, אלא לעשות לעצמנו קביעות כל שהיא כל יום ללימוד הלכה כל אחד לפי כוחו וזמנו ולשים לב למה שמלמדים אותנו, וכל פעם שאנחנו מגלים משהו שלא ידענו ליישם אותו. 

כמו כן מאוד כואב לי שאנשים זוכרים רק שיש עונש על חטאים ולא זוכרים את שכר המצוות שהוא פי אלף, עונש הגיהנום קצוב והוא רק לתיקון והכנה לחיי הנצח, שכר מצוות הוא דבר שבלתי ניתן לשערו, ואמרו חכמים יפה שעה אחת בעולם הבא מכל חיי העולם הזה, ואי אתה יודע מתן שכרן של מצוות. כלומר, כל אמן שיהודי אומר ביום, קדיש קדושה תפילה ברכות בין אדם לחברו שבת וכו' וכו', תפילין ברכת המזון, כל דבר כזה הוא שכר נצחי ששווה להוולד רק בשביל דבר אחד כזה, אבל את זה אנחנו לא מספיק זוכרים. הקב"ה ברא את האדם כדי להיטיב לו באחריתו, זו מטרת העולם וזו המטרה במסירת התורה והמצוות.

ידועים דברי הרמב"ם בפירושו למשניות על האמור רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות, שהקב"ה נתן לנו כל כך הרבה פרטי מצוות, כדי שלכל הפחות פעם אחת יארע לאדם שיקיים איזו מצוה לשמה ובשלימות, ודי בה לבד כדי לזכותו בכל חיי העולם הבא! כלומר במקום לראות העולם כמירוץ מכשולים עלינו לראות אותו כאין ספור הזדמנויות!

אז כמובן, צריך שתהיה לנו יראת חטא, אבל היא חייבת להיות משולבת ראשית בשמחה בעבודת ה' ובאמונה בטוב הצפון לנו, ושנית בכלל בשמחה המרוממת יותר, שאינה נוגעת למתן שכר ועונש אלא לעצם גודל הזכות להיות מעבדי ה' יתברך ובניו אהוביו.

שנזכה לכל הטוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל