לתרומות לחץ כאן

לעשו היתה בחירה חופשית?

שאלה:

לאור כל התיאורים בפרשה נראה נכון לטעון שליעקב היה קל להיות יושב אהלים ולעשו היה קל להיות עובד עבודה זרה …
כבר לפני מה שינקו מאמם….
היכן הבחירה החופשית? ברור לי שיש בחירה חופשית אבל יעזור לי לברר הסוגיא . נראה על פניו שאין לעשו בחירה זו

נ.ב. מתי רבני האתר החשובים והעסוקים מגיבים להערות על התשובות באתר ומתי מחליטים לא לפרסם או לא להגיב

תשובה:

שלום וברכה

אני הייתי לומד מהפרשה בדיוק הפוך… וזה ישיב לנו.

אחת הנקודות הכי מוקשות בפרשה, היא כיצד אירע כדבר הזה שיצחק מעדיף כביכול את עשו? הוא הרי יודע היטב מי זה עשו ומי יעקב, מה העיסוק של שניהם, וכמה שעשו בא אליו בשאלות הלכתיות עדיין הוא יודע שהוא איש ציד איש שדה, והוא יודע היטב שיעקב הוא אבי האומה רגל במרכבה העליונה וכו' וכו', זה דבר תמוה מאוד!

התשובה על כך ארוכה, אכתוב רק את העיקרון: הברכות ויתן לך וכו', ענינן תפקיד בעולם הזה,תפקיד רוחני מרומם של קידוש החומר, לקחת את כל עניני העולם הזה ולחיות אותם עם כל הארציות שלהם – בקדושה!

סבר יצחק שהמתאים לזה הוא דוקא עשו שבכל מהותו הוא שייך לעניני החומר, דוקא הוא יקדש אותם וזה יעשה דירה לקב"ה בתחתונים, יעקב פרוש מעניני העולם הזה ולא מתאים לו תפקיד זה. אבל רבקה קיבלה בנבואה שזה לא כך וכו'.

אבל מה למדנו? אין ספק שעשו הוא לא יעקב, אבל לכל אחד במצבו עם הכוחות שלו, הרוחניים הנפשיים, יש תפקיד בעבודת ה', והבחירה של עשו אינה אם להיות יעקב, אלא אם להיות אותו עשו שיצחק רוצה לראות בו, וכפי שעל יעקב להיות אותו יעקב שיצחק רוצה לראות בו! אבל עשו חטא, והחטא שלו לא היה בכך שלא היה אשי תם יושב אוהלים, אלא בכך שהוא לא היה עשו, הוא החמיץ והקדיח תבשילו ואינו ראוי לברכות הללו של יצחק המתאימות לנושא של קידוש החומר, נושא שהיה יכול להיות ראוי לו!

שבת שלום ומבורך.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ידוע שרש"י כתב על המילה "ויתרוצצו" שרבקה כשעברה על פתח ע"ז עשו פירכס לצאת וכשעברה על פתחי תורה יעקב פירכס לצאת.
    יש הרבה קושיות לשאול על זה, אבל קושייה אחת שהקשיתי עם תירוצו של המהר"ל מפראג כמדומני תענה לך על השאלה.
    איך יכול להיות שהם פירכסו לצאת? הרי היצר הרע (של עשו) נכנס רק אחרי שהאדם נולד, כ"ש היצר הטוב (של יעקב) שמגיע רק הרבה אחר כך?
    המהר"ל תירוץ שזה לא קשור ליצרים (טוב ורע), אלא לטבעים והמידות שיש לאדם עוד אפילו לפני שנולד.
    גם כשיש לבן אדם טבע "רע" כמו עשו, זה לא אומר שאין לו בחירה, הנטייה הטבעית שלו היא לרע, אבל הוא יכול לבחור בטוב אם ירצה, אחרת למה יש שכר ועונש?
    מה שכן, אם עשו היה בוחר בטוב, אין ספק שהוא היה עוקף את יעקב, גם אם בפועל הוא לא יהיה צדיק בענינו מיעקב, בשמיים מתחשבים בקושי ולפום צערא אגרא.

  2. הפירוש הזה נכתב בסגנונות שונים בכמה מקומות, אני קיבלתיו וגדלתי עליו בהרבה מובנים ולאו דוקא בפרשה שלנו, מדודי זקני הגרח"י גולדוויכט זצ"ל שהיה מענקי המחשבה ראש ישיבת כרם ביבנה ובעל מחבר אסופת מערכות.
    הנושא הזה של קידוש החומר ומשמעתו הוא אחד הנושאים המרכזיים בהגותו, כיון שהוא יסוד משמעותי באמונת ישראל. בעצם כל הכניסה לארץ וקיום המצוות התלויות בה, עבודת האדמה ועבודת המקדש כולם ענינם קידוש החומר. לעומת המדבר שהיה כולו לה' ולחם שמים. כך גם שמעתי מהגרש"ז ברוידא מורי ורבי ראש ישיבת חברון בביאור הויכוח בין קין להבל. ועוד יש להרחיב בענין זה הרבה.
    כמו כן רמזנו בתוך הדברים לעוד יסוד עצום במה שנדרש מהאדם, וכמו הסיפםור הידוע על רבי זושא מאניפולי שאמר שלעולם לא ידרשו ממנו למה לא היית בעל שם טוב אלא למה לא היית זושא! כלומר לכל אדם יש מסלול ותפקיד וכל המבחן שלו בעולם הזה הוא רק ביחס למה שעשה וניצל את כוחותיו וכו'. ויש הרבה להאריך בזה.
    התגובות מתפרסמות על פי שיקול דעת הרבנים, אם יש בהם משהו שאינו תואם להשקפת האתר, או שנראה שעלול לפגוע במגיב קודם, או שלא להיות עדין לשואל השאלה, התגובה אינה מתפרסמת. אינני יודע ביחס לאיזו תגובה שאלתך אבל באופן כללי משתדלים לפרסם מה שאפשר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל