שאלה:
שאלה:
1] בנושא קביעת מזוזה,
בבניינים בבעלות
מערכת הביטחון של מדינת ישראל,
[כגון: בנייני משטרה, שב"כ, מוסד, צבא וכו'],
לא ניתן להחליט,
האם עדיף לפסוק
לפי השולחן ערוך או לפי הרמ"א?
2] ולכן יש לקיים את המצוה,
בצורה שיוצא בה ידי חובה לפי כל השיטות.
וזה אומר לקבוע את המזוזה כך,
שהבית מזוזה אנכי [כפסיקת השולחן ערוך],
ולא אלכסוני [כפסיקת הרמ"א]?
מקורות:
[התלמוד הבבלי. מנחות. ל"ג. א'.].
הרא"ש כתב שהמנהג כ-רש"י לקובעה אנכית.
[הלכות קטנות. הלכות מזוזה. סימן ט'.].
צריכה להיות אנכית,
אורכה לאורך מזוזת הפתח.
[שולחן ערוך. יורה דעה. רפ"ט. ו'.].
הגה: וכן נהגו [ב"י].
אבל יש אומרים ש-אנכית פסולה,
אלא צריכה להיות אופקית,
אורכה לרוחב מזוזת הפתח.
[טור והפוסקים בשם רבינו תם.].
והמדקדקים יוצאים ידי שניהם,
ומניחים אותה בשיפוע ובאלכסון.
[טור והגהות מיימוני
ומהרי"ל ות"ה סימן נ"ב.].
וכן ראוי לנהוג,
וכן נוהגים במדינות אלו.
[הגהות הרמ"א.].
במקום שמזוזות הפתח
אינם רחבים כלל,
יקבענה אנכית,
אורכה לאורך מזוזת הפתח,
כי אף הרמ"א אינו חולק,
אלא בעניין שיוכל לצאת ידי שניהם.
[היד הקטנה.
הלכות תפילין ומזוזה וספר תורה.
פרק ג', אות ט"ז.].
[פתחי תשובה. יורה דעה.
רפ"ט. ס"ק ט'. בשם היד הקטנה.].
[הגר"א. ס"ק י"ד.].
לכן, לכאורה,
הכל מודים שהלכה כ-רש"י,
אלא שלדעת הרמ"א, כשאפשר,
יש לצאת ידי חובה כל השיטות,
על ידי קביעת המזוזה באלכסון.
תודה.
תשובה:
מה שאמרו שאנכית פסולה הכוונה כשהיא שוכבת, בצורה בה נהגו אשכנזים הא כשרה גם לספרדים.
ערב טוב.