שאלה:
האם מותר בשבת ללמוד במשניות מצוירות או פרשת שבוע עם ציורים? האם דומה לש"ע סימן שז סעיף ט"ו לגבי מעשה דוד וגוליית..שגם שם זה לימוד תורני. אשמח למקורות
תשובה:
בס' פסקי תשובות סי' שז הביא שלצורך מצוה ולימוד מותר, ואני מעתיק לך מקורותיו:
פסקי תשובות הערות סימן שז הערה 187
ציורים ותמונות הממחישות סוגיות גמרא ודברי חז"ל או הלכות מעשיות מותר (ארחות רבינו ח"א עמ' ק"מ בשם הגריי"ק זצ"ל), וכן ציורים ותמונות בספרי קודש המיועדים למשוך לב המעיינים (וכגון הגדה של פסח), ובכלל זה התמונות והדיוקנאות שבספרי סיפורי צדיקים, ושאר ספרים אשר יש בהם דברי מוסר והשקפה תורנית, וכן דפי קשר של תשב"ר המושתת על ציורים (ולא דמי לדיוקנאות דוד וגלית (דשו"ע הכא) או עקידת יצחק (פמ"ג א"א סקכ"א בשם א"ר בשם עולת שבת) שאסרו, דהתירא דהכא הוא משום שהוא בתוך ספר קודש, ומטרת הדיוקנאות למשוך לב המעיינים ללמוד התורה והמוסר אשר בספר, ופשוט, ובשו"ת משנת יוסף ח"ז סי' ע"ב שגם תמונות של צדיקים המחלקים לילדים על לימוד ושאר מעשים טובים בשבת, בכלל המצוה הוא (וגם בכלל 'צורך הגוף' הוא בשבילם, וכדלקמיה), וכ"ה בס' חזון עובדיה ח"ו עמ' ס"ח ובשו"ת מגדנות אליהו חד בסופו בהערות לסי' זה.
שבת שלום.
יישר כוח. מכיר אני את מקור זה אך אולי לחידוד השאלה, מה ההבדל בין מעשה דוד וגוליית לבין משנה מצויירת? וגם במקור של חז"ע מדבר רק על תמונה של צדיק ושמו שמותר ולא סיפור אודתיו.. מחילה ותודה
מעשה דןד וגולית לא מדבר על ידיעת הנושא ולימודו אלא מדובר על המחזת הסיפור הידוע והמובן גם בלי קשר לציור. זה הקומיקס של פעם.
השאר תגובה