לתרומות לחץ כאן

האם מותר להמליץ למחלל שבת שלפחות ינסה לעשות בשינוי?

שאלה:

אם קיים יהודי רפורמי/קונסרבטיבי,
שלא שומר שבת תקין.
ועד כה, אין כל הצלחה לשכנעו,
לחזור בתשובה ליהדות האורתודוקסית.
השאלה:
האם רצוי להמליץ לו,
שאת כל הפעולות,
שאסור לקיים לפי היהדות האורתודוקסית,
וכן מותר לקיים לפי היהדות הרפורמית/קונסרבטיבית,
לפחות ינסה לקיים בשינוי,
כדי לצמצם חילול שבת,
למרות שגם זה,
כן בגדר חילול שבת?
או שאסור לחלוטין לומר לו המלצה כזאת,
משום שזה עלול להתפרש
כתמיכה בחילול שבת?

מקורות בהקשר לשאלה הזאת:

העושה בשבת מלאכות האסורות מדאורייתא,
בשינוי, פטור מחיוב מיתה או חטאת.
וביום טוב פטור ממלקות.
ודרבנן זה אסור לחלוטין, למרות הביטוי "פטור".
שהרי כאשר דבר מותר רשום מותר,
כאשר דבר אסור מדאורייתא רשום חייב,
וכאשר דבר מותר מדאורייתא,
אבל אסור מדרבנן רשום פטור.
[התלמוד-הבבלי.שבת.ג'.א'.].

מצריך זהירות:
1] כי לא קל לקבוע מהו שינוי,
בדברים שלא נרשמו בבירור.
2] כי שינוי שאין בו הבדל,
הן בצורת עשיה והן בתוצאה,
אלא רק בצורת העשיה,
יש מחלוקת האם הוא נחשב שינוי.
[עשיית מלאכה בשינוי.
מאמר באתר דין.]

מחלוקת עד כמה מועיל לקיים בשינוי.
[שו"ע. אורח חיים. סימן שכ"ח. סעיף י"ז.].

תודה.

תשובה:

שלום וברכה

יש לחזקו לעשות ככל שניתן, כל מה שניתן למנוע ממנו זה נכון וחשוב. אבל אין להזכיר שיטה רפורמית או קונסרבטיבית. זה נכון שלפעמים כשמקרבים אדם מציעים לו לקיים באופן חלקי – פלטה לאוכל, שעון שבת לאור ולמזגן, לא לנסוע ברכב וכדומה אף שלא יקיים הכל, אפשר גם להציע שינוי אם אי אפשר אחרת, אבל לאלהכיר בזכות כביכול למצוא דרכים שאינם על פי תורה.

בהצלחה רבה ושבת שלום.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בנושא:
    להמליץ ליהודי,
    שאינו יהודי אורתודוקסי,
    שלחלוטין מסרב לשמור שבת
    לפי הלכות היהדות האורתודוקסית,
    שאם הוא מוכרח,
    לקיים פעולה אסורה,
    שלפחות יקיים אותה בשינוי.
    משום שאפילו אם הגדרת המוכרח שלו,
    היא מקלה מאוד,
    בייחס להגדרה ההלכתית, ביהדות האורתודוקסית.
    זה בכל זאת, מפחית את חילול השבת,
    לפחות בחלק מהפעולות.

    החשש בהמלצה כזאת:
    בהיות יהודי שאינו אורתודוקסי,
    מקיים פעולה, שאסור לקיים בשבת,
    כרגיל, כאילו זה יום חול.
    הוא לא בהכרח, עם מודעות שהיום יום שבת.
    אבל אם תמליץ לו,
    שאם הוא מוכרח,
    לפי הגדרתו המקלה מאוד מה זה מוכרח,
    לקיים פעולה אסורה,
    שלפחות יקיים אותה בשינוי.
    אז אולי זה יגדיל אצלו,
    את המודעות, לכך ששבת היום,
    ויהפוך כל פעולה כזאת,
    לפעולה עם יותר כוונה לעבור על האיסור.
    ולבטח זה לא רצוי.
    לכן השאלה:
    האם בכל זאת, כן עדיף,
    להמליץ לו לקיים בשינוי,
    למרות שיכול להיות,
    שזה יעלה אצלו
    את המודעות לכך ששבת היום?

    תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל