לתרומות לחץ כאן

גיוס בני ישיבות במלחמת מצוה

שאלה:

שלום וברכה,
האם המלחמה האקטואלית דינה כמלחמת מצוה ? אם לא, למה ?
אם כן, מדוע אין אנו מחוייבים (בני ישיבות ואברכים) לצאת להשתתף במלחמה כמו שכותב הרמב"ם (שאף יוצא החתן מחופתו) ?

תשובה:

שלום וברכה

לשיטת הרמב"ם כל מלחמה שהיא בכלל "עזרת ישראל מיד צר" היא מלחמת מצוה.

בנוגע לגיוס בני הישיבות, במציאות בת זמנינו השאלה לא רלוונטית מכמה סיבות:

1. אין יציאה לקרב בלי הכשרה קרבית מתאימה! זה לא קיים היום. ממילא עד כמה שבני הישיבות מכל הסיבות הקיימות לא עוברים הכשרה קרבית, הם לא יכולים להשתתף בלחימה.

2. עם ישראל מאמין בצורך בלומדי תורה למען הניצחון, תמיד היו בעם ישראל לומדי תורה במקביל ללוחמים, וזו שותפות בעצם הלחימה והניצחון. זה נכון רוחנית מורלית ערכית ותורנית.

3. הצבא כיום אינו מתאים ואינו מנסה אגב להתאים את עצמו לצרכיו של לוחם חרדי. רק היום בא לידי מסמך הוראות של רבנים צבאיים לגבי התנהלות שבת בראשית בקרב חיילי המילואים, השבת שם רמוסה לחלוטין כמעט ללא צורך בהשתדלות בסיסית לשומרה. מותר לשנע אוכל חם, אין צורך להתאמץ בהקמת עירוב אלא אם כן זה בנקל וכו'. ואני שואל מדוע? עוד לא התחילה לחימה, גם תימרון משמעותי עדיין אין, לא מצאתי בכל המסמך דרישה עיקשת לארגן את כל צרכי השבת לפני בואה, רק היתרים לשנע את האוכל במהלכה ועוד. נושא הצניעות חמור מאוד, זמנים לתפילה וכו' ולימוד מלחמה יומיומית ועוד. שלא לדבר על כשרות מוקפדת. אי אפשר להתעלם מצרכים בסיסיים של חיילים חרדים בצורה כה בוטה, ואחר כך לשאול למה הם לא מתגייסים.

אנחנו רואים היטב בכל התמונות הבאות מן הדרום עתה, שהציבור הדתי מרכיב אחוז ענק מתוך הלוחמים הקרביים של מדינת ישראל, חובה לספק את שירותי הדת בצורה הרבה יותר נכונה ומשמעותית! אין שום יחס בין אחוז הדתיים באוכלוסיה לאחוז שלהם בחיילות הקרב, זה מחייב התארגנות הרבה הרבה פחות מתפשרת.

כל זה יוצר מצב, שגם כעת שהיא שעת חירום אין גיוס לבני ישיבות. יש התנדבות עצומה, יש לימוד סביב השעון בישיבות 24 שעות למען הלוחמים, מחלקים שמות של חיילים לבחורים והם לומדים לזכותם, יש המוני בעלי בתים בכל הגילאיים שמתנדבים לחלוקות מזון ואירוח מפוני הדרום ועוד ועוד, יש הרבה מאוד עשייה סביב הנושא הזה, אבל בהתאמה למציאות הרוחנית הקיימת.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אם יורשה להוסיף על הדברים המנומקים של כבוד הרב
    ורק כדי שלא יובן שזה בדיעבד שהם לא מגוייסים.

    שיהיה ברור שעוד 10 יהודים שלומדים רוב היום תורה (לאו דווקא חרדים) יושיע יותר מעוד 10 חיילים יקרים שיתגייסו עתה לכל המגוייסים.

    אין מחסור בחיילים (שאלו נא את האלוף בריק) , והרמב"ם לא דיבר במקום שאין מחסור!

    שלא יובן שיש הקבלה בכלל. גם אם הקושי בצבא גדול יותר במקומות מסויימים ולפום צערא אגרא, וחייבים להכיר טובה ולהתפלל על חיילינו ללא גבול כדברי ר' חיים שמואלביץ זצ"ל, עדיין אין הקבלה.

    לדוגמה בימות שגרה,אדם שלומד התורה ואחר כך בבית מתמודד עם נסיון כל שהוא קשה ככל שיהיה, חלילה. ההתמודדות קשה מן החוויה של הלימוד ויהיה על כך שכר. אבל התורה שלמד גם אם היה קל ללמוד חשובה הרבה יותר לעם כולו ולעצמו!

    אלף למטה נאמר כשהצבא לן בעומקה של הלכה והיום אחוז לומדי התורה זעיר ויש פחות מידי מהם, חייבים אלפיים למטה. ומה שהם נותנים לאומה אין ערוך לו.

    חשוב נא להבין שכמה שאנו בוכים על בני משפחתי ושאר חיילינו שייחזרו בשלום עם החטופות…. אין הקבלה ואין ערוך למהות לומדי התורה.

    רק לא לגעת בהם בבקשה
    וזה לא בגלל שהם לא אמיצים או לא אכפתיים חלילה

    יש מחסור לעניות דעתי בלומדי תורה!

  2. רק תיקון קטן למגיב בנימין, האלוף בריק אומר בדיוק להיפך – יש מחסור עצום בחיילים, כי הצבא קוצץ בלי הכרה ב 20 שנה האחרונות. מה שבאמת צריך עכשיו מהבחינה הזאת, זה שכל אזרח שאינו בצבא יישא נשק וישתדל להתגייס לכיתת כוננות, כי במלחמה רב זירתית הצבא יהיה עסוק מעל הראש בחזית ולא יהיה מי שיגן עלינו בעורף. אז חייבים שבכל מקום יהיו אנשים עם נשק שיגנו על ביתם ושכונתם. עכשיו יש הקלות על הוצאת רשיון נשק וזה צו השעה. אני יודע שיש חרדים שמתגייסים כבר לכיתות כוננות כי הסיכויים למלחמה כזאת נראים ממשיים ולערבים כאן בתוך הארץ יש כ 400,000 כלי נשק שהם אוגרים במשך עשרות שנים ואנחנו חייבים להתכונן ליום פקודה כפי שהם מתכוננים.

  3. אני מציע שכל אחד יתייעץ עם רבותיו בענין זה, באופן כללי עם ישראל זקוק לרחמי שמים, עם ישראל זקוק ללומדי תורה וזה הנושא העיקרי שלשמו התכנסנו, יחד עם זה נכון הדברים שצריך שיהיו גם נשקים בשכונות, ובכל מקום יתייעצו עם הרבנים המקומיים בכל הנוגע הלכה למעשה מה לעשות. אין מקום לפתוח כאן בדיון צבאי איסטרטגי זה לא מטרת האתר שלנו..

  4. שלום וברכה
    אני חושב שיש כאן טעות איומה למלווה אותנו מאז קום המדינה בשאלת גיוס חרדים בעיקר אם השאלה נשאלת מפי אנשים לא חרדים
    זה נכון שהתורה והמצוות הם העיקר בחיים ובוודאי סיבה מספקת בשביל לא להתגייס
    אבל זה לא העיקר משום שאם אליבא דאמת היה צורך להתגייס והיתה בעיה בביטול תורה וקיום המצוות היו קמים מנהיגי הציבור ודורשים פתרונות של יחידות מיוחדות שישלבו לימוד כעיקר ומלחמה רק כשצריך עם מעטפת שלימה של קיום המצוות
    הסיבה האמיתית שהחרדים לא יתגייסו בשום פנים ואופן היא מחמת התנגדותם לעצם קיומו של הצבא הן בגלל התנגדות כללית לעצם רעיון הציונות והמדינה ובפרט התנגדות נחרצת לרעיון הצבא שישמש כהגנה מפני האויבים
    גדולי ישראל בכל הדורות הדגישו שכל הרעיון של לצאת למלחמה בין מלחמת מצווה ובין מלחמת רשות תלויה בצורה מחייבת ובלתי מתפשרת בהבנה שהקב"ה הוא לוחם את מלחמות ישראל ובידיו הנצחונות ואנחנו רק עושים השתדלות המוטלת עלינו וע"כ כל גוף שמאמין בכוחו ולא בכוח עליון הוא פסול מעיקרו ורק יוסיף מלחמות ואסונות בעם ישראל וגם עם החייל הבודד מאמין אם המערכה כולה נתונה בידי כוח שמאמין בעצמו אסור להשתתף במלחמה
    וכך היה לכל אורך השנים החל מהבריונים בתקופת המקדש וכלה באצ"ל והלח"י לפני קום המדינה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל