לתרומות לחץ כאן

שימוש במצית גז / אלקטרוני להדלקת נרות שבת

שאלה:

האם מותר להדליק בערב שבת את נרות השבת במצית אלקטרוני, מכיוון שכל זמן שלוחצים המצית עובד ולאחר שמפסיקים ללחוץ (כ10 שניות אח"כ) המצית נכבה השאלה האם הכיבוי מתייחס אלי.

תשובה:

שלום וברכה

לאלו הנוהגות לברך לפני ההדלקה וממילא מקפידות שלא לכבות הגפרור כיון שכבר קיבלו שבת בגמר ההדלקה, גם עם המצת יש בעיה של כיבוי. לאלו הנוהגות לברך אחרי ההדלקה, מעיקר הדין מותר לכבות את הגפרור כמבואר בערוך השלחן רסג, יד, אף שבבן איש חי פרשת נח מצדד להחמיר בזה. וראה מבית לוי ח"א עמ' לו שראוי להחמיר בזה גם לבנות אשכנז.

לגבי מצית אלקטרונית יש בעיה נוספת, שעצם המשך הלחיצה על הכפתור ממשיכה את פעילות המצית, ובס' מאור השבת ח"ד סי' יד הביא מהגרי"ש אלישיב שהוא בכלל "מצמצם" שנחשב הכל מעשה שלו ונמצא שעושה פעולה אלקטרונית לאחר קבלת השבת. כמו כן בהפסקת הלחיצה יש איסור סותר לדעת החזון איש.

מקורות:

על כך שהפסקת הגז נחשבת כיבוי, ראה אגרות משה או"ח ח"א סי' קטו, ושו"ת מנחת יצחק ח"א סי' נו וכן המנהג לגבי הקטנת האש ביום טוב.

[בהערת אגב יש לציין שגם לבני ספרד יש הסוברים שעליהם להדליק ואחר כך לברך ראה בבן איש חי שנה שניה פרשת נח סעיף ח, כף החיים סי’ רסג ס”ק לד, אור לציון ח”ב סי’ יח סעיף ג [ושם כתב שאם אין לה מנהג אבות בזה עדיף שתברך ואח”כ תדליק] וכן האריך בזה הגאון רבי י”ח סופר שליט”א בספרו מאמר יעקב סי’ כב. אמנם דעת הגאון רבי עובדיה יוסף זצ”ל שיש להן לברך ואח”כ להדליק כמו שהאריך זה בשו”ת יבי”א ח”ב או”ח סי’ טז. אבל זה נגד מנהג הספרדים מזה דורות, כך שבהחלט יש מקום למנהג הותיק לברך אחרי ההדלקה, בעיקר בקהילות עירק ופרס, שם זה היה המנהג הקבוע].

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ענין זה הוסבר בגוף התשובה, שאמנם עיר הבעיה היא לספרדיות שמברכות לפני ההדלקה, אך גם לאלו הנוהגות לברך לאחריה, כמו המנהג בקהילות אשכנז וחלק מבני ספרד, הבן איש חי חש לכך שקבלת השבת אינה בברכה אלא בסיום ההדלקה, אף שהערוך השלחן הקל בזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל