לתרומות לחץ כאן

ברכה אחרונה על מעדני חלב / משקה סמיך

שאלה:

לכבוד הרב,
אני מסתפק האם לברך במקרים הבאים ברכה אחרונה:
1. מעדן קדאיף (רובו מורכב מסוג של קצפת, אבל רשום שזה סוג של עוגת גבינה, וגם די סמיך), האם באכילה בקצב רגיל 27 ג' מחייב ב.נפשות?
2. כנ"ל לגבי סחלב חם הוא נוזלי גם מעט סמיך – מאמין שלא צריך?
3. סוג של קצפת שעושים מ-קרם קוקוס, זה יוצא די סמיך (במיוחד שזה יצא מהמקפיא ולא אפשר הרבה, אז זה לא קפוא אבל בוודאי לא מיימי ונוזל)?
תודה

תשובה:

כל מה שאינו ניגר ויש לאוכלו בכפית, דינו כמאכל לענין שיעורו וזמן אכילתו לגבי ברכה אחרונה.

וכל מה שניגר ושותים אותו, גם אם הוא סמיך, דינו כמשקה לענין שיעורו וזמן שתייתו.

מקורות:

ראה סדר ברכת הנהנין לשו"ע הרב פ"ח סעי' ח.

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לכבוד הרב,
    אבל קראתי שלפי הפוסקים (כנראה רק אצל הספרדים) שעל קצפת לא מברכים ברכה אחרונה ומכאן "נולדה" השאלה הזאת (סוגים של מאכלים שהם ספק קצפות), ואילו כאן אני מבין (וגם מתשובה שראיתי קודם באתר) שאתם פוסקים שמברכים ברכה אחרונה על קצפת (כנראה לאשכנזים), נכון הדבר?
    תודה

  2. תשובתי כאן לא התייחסה לנושא של קצפת אלא לשאלה מה נקרא אוכל ומה משקה, לגבי קצפת זה אכן דיון גדול, כאן
    https://din.org.il/2019/01/05/%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%94-%D7%90%D7%97%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%94-%D7%A2%D7%9C-%D7%A7%D7%A6%D7%A4%D7%AA/
    הבאנו לברך ברכה אחרונה, יש שנמנעים מכך, כך דעת הרב מוצפי, וכל אחד יעשה בזה כהוראת רבו.

  3. לכבוד הרב,
    מותר לפי להסיק שעוגת גבינה שלפי הסתכלות במרכיבים וגם בהרגשה שאוכלים שכולה למעשה קצפת, אז מותר לי על דעת עצמי להתייחס לזה כאל קצפת וגם מספק לא לברך ב.אחרונה, או שיש לשאול רב פוסק שיישמע ויחליט מה לעשות?
    תודה

  4. יש הבדל בין עוגת גבינה לקצפת. מה שדיברו זה על מירקם של קרמבו, ממש קצף אוורירי [יש גם מעל המילקי] אני מניח שלא על זה אתה מדבר. גבינה הרבה יותר סמיכה גם אם זה מוקצף יש ברכה אחרונה לכל הדעות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל