לתרומות לחץ כאן

שומר נגיעה

שאלה:

אם מותר לנגוע בפניוה שהלכה למקווה שאולי רק ביאה אסור לרמב״ם מלא תהיה קדשה או דרבנן וכן ייחוד אבל נגיעה מותר (חוץ מאיסור הרהור) וכן בפילגש אפ׳ אי ביאה אסור אבל מה בקירוב בשר וכן חוץ מאיסור הרהור
וכן מה המקור שפנויה לא ילך למקווה ולשון הריב״ש הובא בבית יוסף קפד׳ ״שנשאל אם איסור נדה נוהג גם בפנויה והשיב שדבר פשוט הוא שנוהג בה והאריך בדבר וכתב שהטעם שלא תקנו טבילה לפנויה כדי שלא יבואו לידי מכשול בהסתלק ממנה איסור נדה החמור״ ששאילה
אם יש איסור נגה בפניוה שלא הלכה למקווה ות׳ שלא תיקנו ר״ל שלא אמרו לה לליך אבל אם תרצה לליך מצד עצמה אולי אין בעיה

תשובה:

שלום רב,

אכן. אם היא טבלה אין איסור דאורייתא של לא תקרבו. אבל בהחלט יש איסור הרהור שזה גם דאורייתא כפי שהאריך האגרות משה. בנוסף, חשוב להבין. מהשאלה ניכר שת"ח אתה ויודע וכבר בדקת את הסוגיה, אז רק ארצה להוסיף נקודה אחת. בסוגיה בכתובות עג יש שם מחלוקת בין רב ושמואל בקידשה בתנאי וכנסה סתם. כלומר, הקידושין היו עם תנאי שהוא דורש לךקדש אותה רק בתנאי כך וכך. אבל מאחר שכנסה סתם, אומר רב שמן הסתם הוא ויתר על תנאו. וכל כך מדוע? הרי הוא עשה תנאי מפורש אז איך יכול להיות אומדנא ודאית שהוא ויתר על תנאו? כי יש אומדנא עוד יותר גדולה שודאי הוא רוצה להימנע מבעילת זנות, ואם יתברר שהתנאי לא קויים הרי שיתברר למפרע שזה היה בעילת זנות. כלומר, גם כאן מדובר כמובן שהיא טובלת, ועוד זה נעשה בהיתר גמור שהרי הם ממש מתחתנים כדבעי, ובכל זאת אודמנא ברורה שאנשים מאד לא רוצים להגיע למצבים אלה. בנוסף, כמובן יש את העניין של כלה בלא ברכה וכו'. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל