שאלה:
אישתי בהריון, קניתי אתרוג עם פיטם לטובת הסגולה.
האם עדיף שבהו"ר תסיר אותו או תנשוך או שתחכה לאחרי ש"ת?
ואולי שבהו"ר תסיר ואחרי ש"ת תנשוך…
ראיתי מה שהאריך ב 'נשיכת הפיטם של אתרוג של מצוה בהור עי מעוברת כסגולה ללידה קלה', אור ישראל (מאנסי), מא (תשרי תשסו)
https://forum.otzar.org/download/file.php?id=37139&sid=ba3d868773f42bb7e14d87ec7210141c
אבל לא ברור לי מה הוראה המקובלת
תשובה:
סגולת נשיכת הפיטם, מקור הדברים בס’ חיים וברכה [אות רכח] בשם ס’ נזירות שמשון, שנשים מעוברות נושכות את הפיטם בהושענא רבה ואחר כך נותנות צדקה והיא סגולה ללידה קלה. הטעם לכך, הוא על פי המדרש שעץ שאכלה ממנו חוה בחטא עץ הדעת היה אתרוג. אבל אינני יודע אם זה מעכב, היא יכולה לנשוך גם בט"ו בשבט.
נוסח התפילה הוא כדלהלן: “רבונו של עולם, בשביל חוה שהיתה אוכלת מעץ הדעת גרם אותו חטא מיתה בעולם, ואם הייתי באותו הזמן לא הייתי אוכלתו ולא הייתי נהנית ממנו, כמו שלא רציתי לפסול אתרוג זה בשבעת ימי החג שעברו והיום שפסלתי אין בו מצוה. וכשם שיש לי הנאה בפיטם זה, כך הייתי נהנית לראות עץ הדעת שאמר הקב”ה לאדם וחוה לא תאכל ולא הייתי עובר את ציוויו. ותקבלני ברצון את תפילתי ואת תחינתי שלא אמות מלידה זו, ותושיעני לילד בנחת ובלי צער ולא יהיה לי ולא לולדי שום נזק, כי אתה הא-ל המושיע”.
לידה קלה שמחה ובריאה, וילד בריא ומוצלח בכל.
כמו שהובא במאמר שם, יש מהפוסקים שטענו שזו הנאה מהאתרוג , ובהו"ר עדיין הוקצה למצוותו, ובמאמר הנ"ל ענה לטענתם.
ולכן שאלתי מה ההוראה המקובלת בין פוסקי דורנו
נראה לי שנהגו להקל.
השאר תגובה