שאלה:
מי שבוחר לעשות הבדלה על היין במוצאי שבת חג הסוכות בבית ולא בסוכה למרות שהוא יודע שיש לעשות זאת בסוכה- יש לו על מי לסמוך בכלל? יוצא בזה ידי חובה?
יש בזה הבדל בין אשכנזים לספרדים?
תשובה:
בודאי שיש לסמוך, זו מחלוקת ידועה, אבל אני כמובן מציע כן לעשות זאת בסוכה, אני מעתיק לך מה שכתבתי בזה בשנה שעברה:
המנהג הפשוט הוא לעשות בסוכה אבל לא מברכים לישב בסוכה על יין ההבדלה, ראה שבט הלוי ח"ו סי' מב, וכן נראה במשנה ברורה תרלו ל ושער הציון ס"ק נז שלעיקר הדין מותר להבדיל בבית הכנסת, וכן הובא בס' הליכות שלמה משמיה דהגרש"ז אויערבך, שהעיד על סבי זקני רבי מרדכי ליב קמינצקי שהיה נוהג לעשות הבדלה בבית הכנסת במוצאי שבת ויום טוב בסוכות, ולא הלך לסוכה.
אצלנו היה נהוג לעשות בסוכה עם ברכה ולאכול מזונות. יש בזה מעלה? חסרון? אולי חשש הפסק?
אני מבין לפי זה שבקידוש זה יותר בעייתי לעשות קידוש בבית ואת הסעודה עצמה בסוכה, ואין על מי לסמוך בזה להתיר ואפילו בדיעבד לא יוצא ידי חובת קידוש- והסיבה, מצד חיוב קידוש במקום סעודה ולא רק בלילה הראשון שיש חיוב מעשה אכילה מצד גזירה שווה ט"ו ט"ו מפסח- אלא אפילו בקידוש של היום או בקידוש בשבת חול המועד בשנים שט"ו בתשרי לא חל בשבת עצמה.
ואין בזה שום הבדל בין אשכנזים לספרדים.
הבנתי נכון?
את המזונות תאכלו אחרי שתיית יין ההבדלה וזה לא הפסק.
נכון מאוד. אלא אם כן שותה רביעית יין שבזה נהגו לסמוך בשעת הצורך שזה נחשב קידוש במקום סעודה, אבל ודאי אין לעשות כן לכתחילה.
השאר תגובה