לתרומות לחץ כאן

ברכת מאורי האש על נר החיים / נר ששבת

שאלה:

ביום כיפור , אשכנזי שהוריו בחייו, ובבית הכנסת שלו לא מניחים נרות אלא רק בבית, האם צריך 2 נרות נשמה: אחד למנהג נר החיים ואחד להבדלה על נר ששבת, או שדי באותו אחד?
ראיתי שאחד מטעמי המנהג של נר החיים הוא כדי שיהיה נר ששבת.

תשובה:

בס' מקדש ישראל והזמנים ימים נוראים סי' שסב מאריך בשאלתך, ולאחר שהוכיח שנר החיים לא נעשה לצורך אורה אלא לכבוד, וכמו נר נשמה, וברכת מאורי האש יש לברך לכתחילה על נר שנשעה להאיר כמבואר ברמ"א, ממילא ראוי שלא לברך עליו בורא מאורי האש, אלא ידליקו עוד נר אחר לצורך הבדלה, או בשעת הצורך, יחברו לו עוד נר אחד וכפי שביארנו בהרחבה כאן.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מקדש ישראל – ימים נוראים – הארפענעס, ישראל דוד.
    https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=59546&st=&pgnum=528&hilite=
    ושם הביא כן בשם הרבה מסטמר.

    אמנם במקור הדין: באבודרהם, כלבו, אורחות חיים, מהריל, מבואר שעיקר ההדלקה לכבוד היא בבית כנסת.
    וראיתי בשם הרב נבנצל שכיום לא נהגו בזה.

  2. הכונה שלפי הרב נבנצל, כיום לא נהגו את מנהג נר החיים שעיקרו בבתי כנסיות.
    ואם נהגו בבית, אז רק לטובת נר ששבת בהבדלה.

  3. מעניין, אבל זה כבר ענין מציאותי,נראה לי שהמנהג כן נפוץ גם בזמנינו בקהילות רבות. אבל אולי באמת יועיל לעשות תנאי מפורש שהנר הזה ישמש גם וגם… וכך הוא כן יעשה למאור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל