שאלה:
שלום
האם יש היתר להוציא תקע של כיריים(גז) ביום טוב, על מנת שהניצוץ החשמלי לא יופעל בעת לחיצה על הכפתור, וכך יהיה אפשר לבשל ביום טוב (מאש לאש כמובן)?
האם קיים חילוק בין הוצאת תקע סתם (כדי שהמכשיר יחדל מלעבוד בכלל), לבין הוצאת התקע של הכיריים על מנת לאפשר שימוש בהם ביום טוב?
תודה
תשובה:
הוצאת התקע במצב כזה יש בה חשש איסור מוקצה [כמו כן יש כאן לדעת החזון איש גם בעיה של בונה וסותר]. השקע דינו ככלי שמלאכתו לאיסור שאין בו תשמישי היתר, שדינו כמוקצה מחמת גופו ואסור לטלטלו בשבת אפילו לצורך גופו ומקומו, ואפילו להוציא בשינוי נחלקו הדעות אם מותר לטלטל, ראה חזון איש סי’ מז שאוסר, אמנם דעת המשנה ברורה סי’ שח ס”ק יג להתיר בשינוי וכן המנהג. לכן אם אפשר להוציא בשינוי, בגב היד וכדומה, זה בסדר, אבל בדרך כלל זה לא אפשרי.
ואף שהתירו מוקצה לצורך אוכל נפש, כאן שזה כל כך עקיף מסופקני אם ניתן להקל בדבר.
ללא החשש של החזו"א, עצם הכנסת והוצאת השקע (גם אם אין זרם) לא נחשב לבנין וסתירה? זה הרי מתחבר לקיר!
דרך תשמישו כך וזה לא אמור להשאר מחובר.
השאר תגובה