שאלה:
יש משחק הנקרא חבילה עוברת. בו צריך לפרק/לקרוע עטיפות נייר כדי להגיע לחידות מסויימות. האם נידון משחק זה כאית מאכל שיהיה מותר לקרוע בשבת ויו"ט?
תשובה:
שלום וברכה
זה ודאי אסור בשבת. ההיתר לפתוח אריזה בשבת הוא משום שהיא בטלה למאכל שבתוכו, כאן פתיחת האריזה היא חלק משמעותי במשחק, וזה לא בטל וטפל.
מחמת העומס העצום אני מוכרח לקצר.
שנה טובה ומתוקה.
איך טיטול מותר לפתוח אע"פ שהוא לא אוכל ולא חותלות?
בטיטול יש שני נושאים שונים: ראשית נכון הדבר שטוב מצד שבת הוא לקנות טיטולים ללא מדבקה – עם סקוצ', וזה מותר לפתוח בשבת. שתים, גם אם יש לך טיטולים על מדבקה, יש להכין אותם לפני שבת, לפתוח את המדבקה ולסגור על מנת לשוב ולפתוח בעת השימוש, שבאופן זה כיון שהסגירה היתה לפחות מ24 שעות, אין בכך חשש של תופר ומתיר וכו'.
הוי אומר שזה לדעת החזו"א כי לדעת הגרע"י זצ"ל ג"ז מותר. ולפי"ז אם כל הבעיה היא הקריעה, (למעט שטרי הדיוטות-בשאלות הנשאלות בין עטיפה לעטיפה) א"כ צריך להיות מותר.
לא הבנתי
לפי הרב עובדיה אין צורך להכין טיטול עם מדבקה מבעוד מועד.
מחילה מכבוד הרב אבל לענ"ד זו חומרא מופרזת.
א. חידוש לחלק בין שהעיקר זה הקריעה או לא וחובת הראיה על המחדש ב. גם בחבילה עוברת העיקר הוא לראות מה יש בפנים.
ג. מבואר בשולחן שלמה מהגרשז"א סימן שיד (אות ז כמדומני) שאין חילוק בין עטיפות אוכל לעטיפות טישו וכד ובשניהם יש את ההיתר של חותלות.
אינני יודע אם זה חידוש אבל זה הנלע"ד, ונכון שהמשחק הוא לראות מה שבפנים אבל הקריעה היא בודאי משמעותית ואין שום משחק בלי כל העטיפות הללו, ובעיני זה דין פשוט, מה שכתבת לגבי טישיו זה דין פשוט ולא דנתי כנגדו כמובן.
השאר תגובה