שאלה:
שלום
1. אם מתארחים בסעודת ליל ב' דר"ה אצל השכנים בבניין, רק לסעודה. היכן צריך להדליק נרות? בפשטות מקובל היכן שישנים?
השאלה היא בגלל ברכת שהחיינו שמברכת המדלקת, אם היא מברכת בביתה איך היא מוציאה בברכתה גם את פרי השהחיינו שאוכלים לאחר מכן בבית השכן?
2. במקרה הרגיל שמדליקים בבית ואוכלים בבית, האישה שמדליקה מברכת שהחיינו ומכוונת להוציא את הפרי החדש, אז הוא צריך להיות מונח למראה עיניה בזמן ההדלקה?
והאם זה לא הפסק בין הברכה לאכילת הפרי? יש קידוש באמצע, נטילת ידיים, אכילת פת?
שאר בני הבית שיוצאים בשהחיינו מהמקדש, צריך שהפרי יהיה על השולחן בזמן הקידוש? ושוב האם אין הפסק בין הקידוש, נטילת ידיים, המוציא, לאכילת הפרי? (השאלה היא גם לגבי הלילה הראשון וגם לגבי הלילה השני)
תודה
תשובה:
שלום וברכה
בעיני המנהג הנכון יותר בליל שני של ראש השנה, גם למי שאוכל בביתו, שהאשה לא תברך שהחיינו בהדלקה אלא תשמע את הברכה בקידוש, כיון שמנהגנוט לברך שהחיינו בשעת אכילה ולא בשעת ראיית הפרי.
כמו כן, המנהג הנכון לאכול מהפרי של השחיינו מיד לאחר הקידוש לפני נטילת ידים.
בלילה ראשון שאין צורך בפרי חדש, אני נוהג שלא להביא את הרימון לשולחן לפני הקידוש, משתי סיבות, א. כדי שלא לגרום הפסק בין השחיינו לאכילה. ב. בשו"ת מנחת שלמה סי' כ הביא מדברי הכתב סופר שבעצם ברכת שהחיינו מצד היום והברכה על פרי חדש, יש להן תוכן שונה, ולכן, ככל שאנו לא דרשים לערבב בין הנושאים מחמת ספק, וכמו ביום הראשון שהחיוב ברור, עדיף לברך על כל אחד מהם בנפרד.