שאלה:
האם יהודי שהשתתף בכל השבתות שמחה שעשו בני משפחתו הקרובים [גיסים] ולא פספס מעולם, כעת הוא בתוך שלושים ימי אבילות, האם מותר לו להשתתף בשבת זו? השאלה מצד עיקר הדין, וכן מצד אבילות בפהרסיה כי אי הגעתו לאירוע הוא רק מחמת אבילותו וכולם יודעים זאת כי הוא מקפיד להשתתף בכל שמחה ובכל שבת.
תודה רבה רבה!
תשובה:
מעיקר הדין השמחה בשבת חמורה יותר מבחול, כיון שהיא רבה יותר, אולם, לענין הקרובים ממש נהגו להקל, כיון שבהמנעם מלהשתתף בשמחה נחשב הדבר כאבלות בפרהסיא האסורה בשבת. לא הבנתי ממך מה סוג הקירבה, לפעמים גם אדם שמקפיד להשתתף עדיין זו לא אבלות בפרהסיה אם אינו מהקרובים ממש ואם מערכת היחסים אינה מחייבת את זה באופן בולט. וכיון שלא מדובר סתם בתוך השנה שזה יותר מנהג, אלא בתוך השלושים שזה דין גמור, יש לדייק בדברים.
בשורות טובות.
מקורות:
ראה פתחי תשובה בסי' שצא בשם היעב"ץ.
מדובר בגיס [אח של האשה] שחיתן בת, ומדובר במשפחה שבכל השמחות כולם משתתפים עכ"פ היהודי הזה וומשפחתו בוודאי, ואי הגעה שלו לשבת יובן אצל כולם שזה אך ורק מחמת האבילות.
יש להקל. ראה עוד פני ברוך עמ' רטו.
השאר תגובה