לתרומות לחץ כאן

התרת נדרים לשבועה בסיום טירונות

שאלה:

שאלה:
יהודי מסוים היה עם השכלה חילונית בלבד בעת הטירונות שלו בצבא.
ולכן כן הסכים ל-2 אלו:
1] לחתום "אני נשבע" בטופס "500", שמכונה "השבועה האישית". בתחילת הגיוס לצבא [צה"ל].
2] לומר "אני נשבע" בתשובה לטקסט שמכונה "שבועת האמונים". בסיום הטירונות בצבא.
ולאחר זמן מסוים, קצר מהמתוכנן, שוחרר לחלוטין מהצבא.
בצבא כן סברו והסבירו, שחיוני שהוא ימשיך את שרותו הצבאי.
והוא סירב לחלוטין. וקיבל שחרור מוחלט מהצבא.

השאלות:

1] האם כל רב מהרבנות הצבאית של צה"ל,
נחשבת גורם מספיק מייצג, של כל צה"ל ומדינת ישראל,
לנושא התרת הנדר הזה שנאמר ביוזמת הצבא בסיום הטירונות?
או שהכרחי לפנות לרב צבאי האחראי על קיום היהדות באותה יחידה צבאית,
שבה אותו יהודי שירת לאחר הטירונות,
או לרב צבאי של הבסיס שבו נעשתה הטירונות משום שבבסיס הזה נאמר הנדר?

2] האם משום שהוא כבר קיבל תעודת שחרור מהצבא.
אז זה וודאי שאינו צריך רב צבאי כלשהו,
כדי להתיר את הנדר של סיום הטירונות?
או שמשום שזה סביר מאוד להניח שבצבא,
כן רוצים שהוא יתגייס מחדש לצבא, למרות שהוא כבר שוחרר מהצבא לחלוטין.
ורק משום שהחוק/תקנה במדינה פוטר אותו מגיוס חוזר, הם לא מנסים לגייסו שנית לצבא.
לכן קיים ספק שהנדר הזה,
הינו עדיין בגדר נדר על דעת חברו, ואין אפשרות להתיר לו, אלא מדעת חברו?
ולכן כן כדאי לבקש התרת נדר
מרב צבאי מהרבנות הצבאית [בלי כל דגש כלשהו, איזה רב מהרבנות הצבאית],
או מרב צבאי שאחראי על קיום היהדות ביחידה שבה אותו יהודי שירת לאחר הטירונות,
או מרב צבאי של הבסיס שבו נעשתה הטירונות משום שבבסיס הזה נאמר הנדר?

3] קיום התורה והמצוות מגן.
לכן סברה, שההשתדלות שלו לביטחון,
טובה יותר, מאז שאינו בצבא. וכן מנסה לחזור בתשובה.
סברה שמהות הנדר בצבא הייתה השתדלות לביטחון ישראל.
לכן שאלה:
עד כמה זה דחוף, לפתוח ולהתיר את הנדר הזה של סיום הטירונות?

נוסח הטקסט שנאמר בסיום הטירונות הינו:
"הִנְני נשבּע וּמתחייב בְּהן צִדקי
לשמור אֱמוּנים לִמדינת ישראל לחוקֶיה וּלשלטונותֶיה המוסמכים
לקבל על עצמי ללא תנאי וּללא סְיָיג עוֹל מִשמעתו של צְבא הַהֲגנה לישראל
לציית לכֿל הפקודות וההוראות הניתנות על ידי המפקדים המוסמכים
וּלהקדיש את כל כוחותיי ואף להקריב את חַיַּי לַהֲגנת המולדת וּלחירות ישראל.".
"אני נשבע". [חייל דתי משיב: "אני מצהיר".].

הערה:
בכוונה טקסט השבועה הזה כתוב לחלוטין ללא כל סימני פיסוק כלשהם.
כדי להדגיש שכל הטקסט הזה הינו יחידה אחת.

תודה.

תשובה:

לפי דעתי אין צורך בכלל התרת הנדר, רשויות הצבא אולי רצו שימשיך לשרת, אבל הוא לא עריק, כלומר בסופו של דבר שוחרר על פי חוק ועל פי הסכמת הממונים בשטח שרשאים לפטור אדם משירות צבאי, ולכן אין בפטור הזה כל סתירה לשבועה שנאמרה.

ברכה והצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל