שאלה:
שלום כבוד הרב.
יש אחת מבני המשפחה שלי שרצתה לעשות עוגות.
היא השתמשה בביצים מופרות, ובדקה אם יש דם בביצים הללו, או לא.
והיא מצאה דם בחלבון של הביצים, הסירה את הדם והשתמשה בשאר הביצים לעשיית עוגות.
אמרתי לה (בנחת) שאין לעשות כן, ולגבי ביצים מופרות, אם מוצאים דם בביצה או אפילו כמו כתם קטן אדום או חום, צריך לזרוק את כל הביצה.
ורק לגבי ביצים שאינן מופרות אפשר לזרוק הדם בלבד ושאר הביצה הוא כשר.
והיא אמרה לי שהדם היה בחלבון ולא בחלמון, ולכן אפשר גם כן להסיר רק את הדם ולהשתמש בשאר הביצה.
אבל בכל זאת, היא אפתה את העוגות (המכילים אותם הביצים) בתנור!
מה הדין?
האם העוגות מותרות לאכילה?
האם צריך להכשיר את התנור?
תודה מראש.
כל טוב, ובשורות טובות.
תשובה:
שלום וברכה
יש צדק בדבריה שקיים הבדל לגבי מקום המצאות הדם בביצה.
כלומר, הדם אוסר בין אם הוא על החלמון בין אן הוא על החלבון, אלא שבני ספרד נהגו, שאם הדם הוא על החלבון – שלא במקום הקשר [!] זורקים את הדם בלבד והביצה מותרת. מה נקרא מקום הקשר? במקום החד של הביצה יש חומר עכור כזה שאינו חלק מהחלבון, אלא הוא מקשר בין שניהם, ושם מקום התהוות האפרוח. אם הדם שם הביצה אסורה באכילה מהתורה, ודינה ככל מאכלות אסורות שלגבי שאלותיך זה תלוי אם היה ביטול בשישים או לא.
מקורות:
ראה שו"ע יו"ד סי' סו סעי' ב-ג.