שאלה:
שלום כבוד הרב.
אני גר בחו"ל.
למדתי שאין לחצות את הכביש כשיש מכוניות נוסעות, כי הנהגים הגוים יצטרכו לעצור בשבילי, בגלל שבמצב כזה הגוי עושה מלאכה (בעצירת המכונית) בשביל יהודי בשבת – אע"פ שלפי חוקי התנועה, הנהג חייב לעצור כשיש אדם אחד שרוצה לחצות את הכביש.
והבעיה היא שזה נראה כמו שאני אומר או מרמז לגוי לעשות מלאכה בשבילי בשבת, וזו בעיה של אמירה לגוי.
האם זה נכון?
תודה מראש.
שבוע טוב, וכל טוב.
תשובה:
שלום וברכה
ככל שמדובר בגויים הדין יותר קל, ואם זה לא משהו ממשי, כלומר יש רכב ממש קרוב והוא עוצר ובאופן מובהק ובלי אפשרות אחרת בשבילך, יש להקל ואין צורך לחשוש שמא תגרום למישהו לעצור, בסופו של דבר אין כאן אמירה ולגבי החשש שמא יש כאן הנאה ממעשה שבת הנעשה לצורך ישראל, זה רק במשהו ישיר ממש. באופן שמדובר ביהודים כמצוי בארץ ישראל, יש להחמיר בזה יותר כדי שלא להכשיל אותם.
מקורות:
ראה בספר בינה ודעת פרק י”ט סעיף י”ז שהביא אריכות רבה בפוסקים בענין זה והביא שם כמה עובדות מגדולי ישראל שדאגו למנוע ממומרים לעשות איסורים מיותרים בשבת.
שלום רב לכת"ר,
שאלה סביב אותו הנושא, אני לעיתים מכניס שבת במניין מוקדם ובחזרה מבית הכנסת. האם מצד ההחמרה עלי להקפיד להיזהר מלגרום לנהג ישראל לעצור לי, כשעדיין לא עבר זמן שקיעה?
תודה כבוד הרב
באופן זה אין בעיה, מותר לו לעצור לך כיון שעדיין לא קיבל שבת.
השאר תגובה