לתרומות לחץ כאן

מים להשקייה – מוקצה בשבת?

שאלה:

שלום כבוד הרב.

במשפחה, היה לנו רעיון כדי להתמודד עם הבצורת (בצרפת).
כשנוטלים ידיים (לסעודה, אחרי השירותים…), במקום שהמים המשומשים ילכו לכיור (כלומר לביוב), שמנו קערה בכיור כדי ליטול ידיים ולשפוך את המים המשומשים בקערה הזאת, על מנת להשקות צמחים אחרי השבת.

אבל אי אפשר להשתמש במים הללו בשבת…
לא לשתייה ולא לנטילת ידיים או כאלה דברים המותרים בשבת.

בידיעה זו, האם למים הללו יש דין "מוקצה" בשבת (או ביו"ט)?

תודה מראש.
כל טוב.

תשובה:

שלום וברכה

מים אלו הם בהחלט מוקצה, ולכן אגב, כאשר הקערה היתה ריקה בערב שבת ואתה שופך שם מים לראשונה בשבת, יש חשש של "ביטול כלי מהיכנו", כלומר אתה בעצם גורם לכך שלא תוכל לטלטל את הכלי הזה בשבת, והדבר אסור [יש סוברים שזה חשש בונה, שקובע את הכלי הזה בקרקע כיון שאסור להזיזו, ויש שסברו שיש בכך איסור סותר, שמונע את האפשרות להשתמש בכלי] לכן הייתי מציע לשכוח בשבת מענין הבצורת, בלאו הכי זו לא כמות שתביא תועלת גדולה מאוד, וביום חול תוכלו לעשות זאת כרצונכם. במידה והחלטתם לעשות זאת גם בשבת, שיהיו כבר מים כאלו בקערה לפני שבת, ולא להזיזה כלל בשבת.

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. השואל הנכבד מעורר כאן נקודה חשובה ביותר. לפי האמור, ובלי קשר לבצורת שיש אצלם, המקום ימלא חסרונם ויתן להם מלוא חפניים שפע מים, איך אפשר בכלל להכין מים לנט”י שחרית ליד המיטה? ואיך אפשר לשפוך אותם לכיור לאחר מכן? למה שזה לא יהיה אותה בעיה?

  2. כאשר זה דרך השימוש זה בכלל גרף של רעי שמותר לרוקן וממילא אין בזה ביטול כלי מהיכנו. כאן אני מבין שרגילים להשאיר אחר כך וכו'.

  3. שמעתי שהיות ואפשר להשתמש במים הללו כדי לרחוץ את הרגליים או כדי לשטוף כלים (דברים שמותר לעשותם בשבת), אז אין דין מוקצה במים הללו.

    האם זה נכון?

    תודה רבה.

  4. שלום כבוד הרב.
    רציתי לחזור על הנושא הזה.

    דיברתי עם כמה אנשים מהמשפחה כדי להסביר להם שיש דין מוקצה במים הללו.
    (לא רציתי להגיד שדיברתי עם רב אחד על זה, וענה לי שיש דין מוקצה).

    ולא קיבלו את זה, ואמרו לי שאין דין מוקצה בכלל, כי לא יתכן שמים יכולים להיות מוקצה, וגם אפשר להשתמש בהם כדי לשטוף רגליים או להדיח כלים (דברים מותרים בשבת), וכו', כמו שהיו עושים בעבר בארצות צפון אפריקה (אלג'יריה, וכדומה).

    במצב כזה, האם אפשר לעשות תנאי בערב שבת, ולומר למשל "אני (או אנחנו) אוספים את המים שנשתמש לנטילת ידיים כדי להשקות צמחים במוצ"ש, ובתנאי שיהיה אפשר לנו להשתמש במים שיהיו משומשים כדי להדיח כלים או לשטוף רגליים", ובכך לא יהיה דין מוקצה במים הללו?

    תודה מראש.
    שבת שלום, וכל טוב.

  5. כיון שאתם לא תרחצו בזה רגלים, בטוח, ובודאי לא כלים, ובעיניכם זה פסולת, קשה בעיני שזה יועיל, זה נראה בעיני כהערמה, אבל אינני יודע, תשאל עוד רב. בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל