לתרומות לחץ כאן

הזקנים מדברים

להצטרפות לאלפי המנויים ולקבל את העלון חינם, לשלוח הערות או תגובות, נא ליצור קשר עם הרב יהושע אלט בכתובת [email protected]. העלון מתפרסם בשש יבשות וביותר מארבעים מדינות ברחבי תבל.

כדי לרכוש אחד מהספרים (באנגלית) של המחבר (עותק או ספר אלקטרוני) ולקבל אותו במשלוח עד דלת ביתך, אנא שלח דוא"ל לכתובת [email protected]  או בקר בכתובת https://amzn.to/3eyh5xP.

המחבר מרשה ומעודד לכל מי שרוצה להעתיק ולהפיץ את העלון לזכות את הרבים.

ר' אלט זכה ללמוד תחת הרה"ג מרדכי פרידלענדער זצ"ל והוסמך לרבנות על ידי הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל. ר' אלט הוציא שלשה ספרים במגוון נושאים בעניעי יהדות ומחשבת ישראל. כתביו מופיעים באנגלית, אידיש, עברית, גרמנית וצרפתית.

הזקנים מדברים

היערות דבש (ב, ד) מתקשה מדוע אומר התלמוד (בבא בתרא עה.) שזקני הדור ההוא, כאשר חשבו על ההבדל בין משה ליהושע, אמרו כי פני משה הם כמו השמש ופני יהושע הם כמו הירח. למה כתוב לזקני הדור ההוא ולא הצעירים? הוא הסביר במה שכתוב בספרי הראשונים, שהעם היהודי לא ראה את השמש והירח 40 שנה כשהיו במדבר, כי הענן כיסה אותם ביום ועמוד האש בלילה. אז, אלו שנולדו במדבר מעולם לא ראו את השמש והירח ולכן לא ידעו להבחין בין השניים. לכן, הזקנים הם אלו שאמרו אמירה זו.

תשובה נוספת היא שהזקנים הכירו את משה ויהושע כל חייהם, בניגוד לאלה שהיו צעירים יותר. כתוצאה מכך, רק הם יכולים להעיר הערה כזו.

 

הספר "חתם סופר ותלמידיו" (עמוד לד) מספר שכאשר החתם סופר היה חולה, הגיע אליו רבה של העיר פרשבורג רבי דניאל פרושניץ (1759-1846) וסיפר לו בשם בית דין שהם החליטו שבנו, רבי שמואל בנימין (המכונה כתב סופר) יתפוס את מקומו. הרב דניאל פרושניץ שיבח אז את הכתב סופר אל אביו והחתם סופר חייך. ואז בכל הכוח שנותר בו, החתם סופר הביא את חז"ל שזקני הדור, כאשר שקלו את ההבדל בין משה ליהושע, אמרו שפניו של משה הם כמו השמש, ופניו של יהושע כמו הירח. אוי לאותה בושה אוי לה לאותה כלימה. משה בגיל של יהושע כבר היה נראה כשמש ויהושע בגיל הזה הוא רק כמו הירח. על זה, הם אמרו אוי לאותה בושה אוי לה לאותה כלימה. החתם סופר המשיך ואמר שאנשים לא זוכרים אותי כשהייתי בגיל שבו הבן שלי (כתב סופר). אבל אני זוכר ובגיל שלו, לא הגעתי לרמה שבה הוא נמצא עכשיו.

Writer of the weekly Fascinating Insights Torah sheet in Englishעברית ,אידיש and français
Author of Five Books including the recently released "Magnificent Marriage Insights: Captivating Torah Essays about Marriage"

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *