לתרומות לחץ כאן

הרחבה ע"ג שכן שלא מעוניין להרחיב

שאלה:

כבוד הרבנים שליט"א
שלום וברכה
בית משותף בן ד' קומות, בקומה א' וב' הדיירים הרחיבו את דירתם, כעת דייר בקומה ד' רוצה להרחיב את דירתו.
א. האם דייר בקומה ג' יכול לעכב בעדו בגין גרימת נזק מפאת חסימת קרני שמש ואוויר והחשכת הדירה?
ב. עקב חובת בניית ממ"ד והואיל וא"א לבנות ממ"ד באויר לכן הדייר בקומה ד' צריך לבנות ממ"ד גם בקומה ג', האם מפאת זאת יכול להגביל את זכויות הדייר בקומה ג' בנכסו ולדרוש התחייבות (בכתב עו"ד) על אי מכירת הנכס כל זמן שלא שילם את חלקו לדייר בקומה ד'?
ג. כיצד מחשבים את החלק היחסי בהוצאות הבניה של דייר בקומה ד' כלפי דייר בקומה ג', בהתיחס לאינפלציה, מדד תשומות בניה וכדו'?

תשובה:

שלום וברכה,

א. אם יש לשכנים היתרי בנייה הרי שכל השכנים חתמו על הרחבה, וחתימה זו הרי היא קניין, ומותר לדייר בקומה רביעים לבנות מעל גבי קומה ג' למרות שמאפיל כיון שקנו זה מזה שכל אחד בונה בקומה שלו. אם קומה א' וב' בנו ללא רישיון, בעל קומה ג' יכול לטעון טענת האפלה, אם העליון אכן מאפיל עליו. 

ב. בחדר ממ"ד אם השכן בקומה ג' לא בונה, והבעל קומה ד' בונה עבורו, מיד שבעל הקומה ג' מגלה בדעתו שרוצה להשתמש, או שמוכר את ביתו ומגביה את המחיר בגלל ההרחבה חייב לשלם לבעל קומה ד' את מה שהוציא עליו. כמובן שראוי שיחתים אותו על כך כדי למנוע דיונים בעתיד.

ג. לא הבנתי את השאלה. אולי אתה מתכוון כמה ישלם בעל קומה ג' לבעל קומה ד' בעתיד. התשלום שישלם לפי מה שהוציא עכשיו בעל קומה ד'. ושמים לפי המחיר הנוכחי ולא לפי המחיר בעתיד.

בהצלחה.  

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל