לתרומות לחץ כאן

קבלת שבת מוקדם של בני קהילה שחלקם אינם שומרי מצוות

שאלה:

שלום,
אני גר באזור מרוחק בעולם. שומרי שבת כמעט ואין. יש כן אנשים לא שומרי מצוות לעת עתה שמגיעים לבתי הכנסת. הבתי כנסת מרוחקים זה מזה. שאלתי, בקיץ ששבת נכנסת מאד מאוחר, והבית כנסת לידי עושה תפילת ערבית מוקדם. הנני מדגיש שבתפילה 80% מהמתפללים לא שומרים שבת. וחצי מהם מתחלפים ולא קבועים. האם במצב זה אני או בני ביתי מחויבים לקבל את השבת בזמן תפילת ערבית בית הכנסת. חזק וברוך תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

לכאורה נראה כך: אם אין עשרה מתפללים שומרי שבת שנמצאים שם בקביעות ומהווים את שדרת הקהילה, אין מה לדבר שאין כאן קבלת הציבור. שהרי אותם מחללי שבת בפרהסיה מעיקר הדין כלל אינם מצטרפים למנין, וגם לא מתכוונים לקבל עליהם שבת, וקשה מאוד לומר שיש כאן קבלת הציבור. יתירה מזו, אם נחשיב גם את אותם שאינן שומרי מצוות, אז בכלל אין קבלת הציבור באותו מקום, כי ברור לי שיש יותר יהודים חילונים שלא באים לבית הכנסת מאותם שכן באים, והרי במשנה ברורה בסי' רסג ס"ק נא כתב שאם רוב הציבור אנם בבית הכנסת אין קבלת הציבור, אלא שברור בעיני שהקובע בזה הוא הנהגתם של בני הקהילה שומרת המצוות שבאותו מקום.

במידה ויש תמיד עשרה שומרי שבת בבית הכנסת, אם הוא מקומיים ופחות או יותר קבועים בתפילה, כיון שאין בית כנסת אחר קרוב במרחק הליכה, נראה שזו קבלת הציבור הקלאסית שעליה מדובר בשו"ע בסימן רסג, וחובה לקבל שבת עמהם. אבל אם אין בכלל קהילה, אלא יש כמה בודדים מקומיים, נניח שליחי חב"ד, שמנסים לקבץ מנין כל שבוע, אז, למרות שהם בדרך כלל מצליחים ויש להם מנין שומרי שבת מבני אדם מזדמנים, מטיילים וכדומה, זה עוד לא נחשב קבלת הציבור, כיון שהם לא בני הקהילה המקומית ולא קבועים שם.

מקורות:

שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רסג סעיף יב

אם רוב הקהל קבלו עליהם שבת, המיעוט נמשכים אחריהם על כרחם. 

סעיף יג

אדם שבא לעיר בע"ש וכבר קבלו אנשי העיר עליהם שבת, אף על פי שעדיין היום גדול, אם היו עליו מעות או שום חפץ, מניחו ליפול. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שאלת השואל הנכבד הזכירה לי את שהתלבטתי בו.

    אם יש ציבור ש”ש קבוע במקום ויש גם כאלה שלא שומרים, האם זה ראוי לבני הקהילה לקבל שבת מוקדם ובכך בעצם לגרום לאחרים לחלל שבת יותר מוקדם?

    יישר כוח

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל