שאלה:
שלום כבוד הרב.
בשבת רציתי לזכות לברך מאה ברכות, אז יצא שבירכתי מזונות, גפן, עץ, אדמה ושהכל (על חתיכת נקניק).
אח"כ בירכתי מעין שלוש על הגפן בלבד (כי לא היה שיעור במזונות) והסתפקתי האם אני יכול להמשיך לשתות מים על סמך ברכת שהכל (על הנקניק) או שמא זה נחשב היסח הדעת בגלל שכמו שהיין פוטר את המשקין מב"ר לכו"ע כששותים שיעור רביעית כך גם ב"א על היין פוטרת ב"א על שאר המשקים.
אשמח למקורות, תודה רבה.
תשובה:
זה נכון שיין פוטר שאר מיני משקין בין בברכה ראשונה בין בברכה ארונה, אבל זה לא הסיפור כאן, כי אתה בירכת שהכל על נקניק ולא על מים, את המים אתה בא לשתות אחר כך, אז מה הקשר בין הברכה מעין שלוש לענין?
כי בירכתי ב"א על היין אחר שבירכתי שהכל על הנקניק ואולי זה נחשב כמו היסח הדעת לגבי המשקים, או שאפשר להמשיך לשתות על סמך ברכת שהכל על הנקניק למרות שבירכתי ב"א על היין ולא "הסחתי דעת" משתיית המים כי בירכתי שהכל על הנקניק שבזה לא "נעקרה" הברכה על המים לגמרי.
זאת הייתה ההסתפקות שלי.
אני מבין שהייתי יכול לשתות עוד מים אם כך.
היית יכול לשתות אלא אם כן סתם כך הסחת דעתך מאכילה ושתייה ופנית לעיסוקיך.
השאר תגובה