לתרומות לחץ כאן

מלכודת עכברים וכיו"ב-מוקצה?

שאלה:

השאלה שלי היא לגבי מלכודת מסוג דבק, לא מלכודת ממש שהעכבר נתפס ואז משחררים אותו. הספק הוא האם המלכודת היא בגדר כלי, ואז אולי בשבת היא תהיה רק כלי שמלאכתו לאיסור, או שמא בגלל שלמעשה זה דבר חד פעמי לחלוטין ואחרי ששמים אותו בכדי ללכוד את העכבר, ורואים שהוא לא נלכד אחרי כמה ימים זורקים את המלכודת לפח (כך נראה לי המציאות). ואף על פי שעדיין בכוונתו לטלטל את המלכודת לכשיתפס העכבר, גם אם זה יהיה בשבת, סו"ס זה יהיה בגלל היתר של גרף של רעי, אבל למעשה לגבי המלכות עצמה כבר הסחנו דעת ברגע שהנחנו אותה על הרצפה.

תודה

תשובה:

לכאורה זה כרגע עדיין כלי, גם כלי חד פעמי שעולה סכום לא מבוטל ויש לו שימוש משמעותי, הוא נקרא כלי, אבל כיון שאין לו שתמשי של היתר אז לדעת הרבה פוסקים דינו כמוקצה מחמת גופו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. נכון, אבל הטענה נגד זה (היינו נגד הטענה שגם כלי ח"פ הוא כלי), שבשונה מכוס ח"פ וכדומה, הכוס עומדת לשימוש ולטלטול, מה שאין כן המלכודת הזו ברגע שהנחנו אותה על הרצפה התייאשנו ממנה והסחנו את דעתנו מעוד לטלטלה לעולם, לכן אולי אין זה דומה?
    (מלבד הסברא הב' שהזכיר הרב של ערוך השלחן ועוד לגבי מוקצה שאין לו שימושי היתר).

  2. עצם קיומה על הקרקע הוא שימוש עבורנו, זה לא כמו חול ועפר שפשוט אין לזה שימוש. נניח תמונה על הקיר, האם יעלה על הדעת שהיא אינה כלי כיון שלא מטלטלים אותה [יש בה נושא של מוקצה מחמת חסרון כיס אבל זה נושא נוסף].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל