לתרומות לחץ כאן

התנגדות לתמ"א

שאלה:

שלום רב!
אנו מעוניינים לבצע בבנין שלנו תוכנית תמ"א 38. אחד הדיירים הוא יהודי זקן, שמתנגד לתכנית בטענה שבגילו הוא לא בנוי לשנה של עבודות בניה – רעש, אבק, לכלוך. הוא טוען שאם תתבצע תכנית כזו הוא יאלץ לעבור דירה, ולדבריו זה בפירוש לא בריא עבורו ועבור רעייתו שתחי' הסובלת מדמנציה.
[יצויין, כי חוקי הבניה העוסקים בתמ"א מכירים בשוני הקיים אצל אנשים זקנים, ומחייבים את הקבלן להציע להם מספר חלופות למשך תקופת הבניה. אך הזקן טוען שבמקרה שלו אין אף חלופה שלא תביא לפגיעה בבריאות שלו ו/או של רעייתו].
ברצוני לשאול:
א. האם בכלל יכול הרוב לכפות על המיעוט ביצוע תוכניות תמ"א 38 א או ב'?
ב. בהנחה שעל פי ההלכה ניתן לכפות על כך, האם הדין שווה גם במקרה שלנו, או שמא כאשר יש חשש לנזק ממשי לבריאותו של השכן, אסור לכפות עליו?
ג. האם יש הבדל לענין זה בין תוכנית תמ"א 38, לבין 'פינוי בינוי'?
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה,

א. יש הבדל בין תמ"א א ופינוי בינוי, תמ"א 38 א לא הורסים את הבתים הפרטיים אלא בונים ברכוש המשותף ומוסרים ליזם את הגג המשותף. בשונה מפינוי בינוי שהורסים בתי. מצד ההלכה קל יותר להסכים הליך של תמ"א 38 שלא פוגעים ברכוש פרטי אלא ברכוש משותף שבזה הרוב קובע. אולם בפינוי בינוי יש מחלוקת בין בתי דין האם בכלל יש אפשרות לכפייה של פינוי בינוי, וגם הסוברים שניתן לכפות הליך של פינוי בינוי, ההיתר לא גורף ולא בכל מקרה הרוב כופה על המיעוט, והרחבנו בזה בתשובות אחרות.

ב. כשיש דייר שתמ"א 38 או פינוי בינוי יזיק לו, הרוב לא יכול לקובע נגדו. ושמעתי ביאור בזה מהגאון הרב שפרן שהביא את דברי השו"ע בסימן קסג סעיף א שבכל דבר שאין הדעות שוות הולכים אחר הרוב, ביאור הדברים, אין הכוונה שהרוב כופה על המיעוט, אלא שאם רוצים לדעת מה הדרך הטובה לנהל את השותפות הרוב קובע שזה הדרך הטובה, וממילא כולם מחויבים לכך, ולא שהרוב כופה על המיעוט אלא מברר את הדברים. ולכן אם ידוע שיש מיעוט שיינזקו הרוב לא יכול לקבוע. על כן אם יש אנשים מבוגרים וידוע שהם יינזקו מהליך של פינוי בינוי, הרוב לא יכול לקבוע נגדם. ולכן במקרה שמגוררים אנשים מבוגרים, יש להתחשב בהם ולנסות להגיע איתם להסכמה.

ג. יש הבדל בין תמ"א 38 א שלא בהכרח מוציאים את הדיירים מהבית, והנזק הוא רעש של בנייה בלבד. ואילו בפינוי בינוי מוציאים את הדיירים מהבית לתקופה ארוכה שבזה הנזק הוא גדול לאנשים מבוגרים, ויש לכלול את כל החישובים האלו, ולהתחשב במצב הנפשי של המשפחה המבוגרת.

בהצלחה. 

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל