לתרומות לחץ כאן

הפרת חוזה-איחור בתשלום

שאלה:

לפני כ-7 חודשים מכרנו דירה, והקונה שילם 10% מערך הנכס. לפני שבועיים הגיע זמן התשלום השני בסך יותר ממיליון ש"ח. הקונים הודיעו שהלוו את הכסף לאח, ומאז לא החזיר להם. והודיעו שנחפש קונים אחרים כי אין להם אפשרות לשלם כרגע, וכנראה רק עוד חודשיים יהיה להם, וגם אז לא את כל הסכום שכתוב בחוזה. תאריך התשלום עבר, וגם ארכה של שבועיים עברה. בחוזה כתוב שעל איחור בתשלום צריך לשלם 10% מערך הנכס.
כרגע מעבר לכך שזה גורם לנו נזקים וריביות על התשלום שאנחנו צריכים לשלם לקבלן, יש גם עוגמת נפש לחפש קונים או לחכות עד שיואילו בטובם לשלם.
לדעתנו הייתה פה רשלנות שחיכו לרגע האחרון. השאלה כמה אחוזים מהעיסקה ראוי שניקח מהם? הרי מבחינה הלכתית חוקית בחוזה כתוב במפורש שמגיע לנו 10%.
ולא הגיוני לבקש רק את הכספים של ההפסדים ולספור כל שקל ושקל של הפסד ורק אותו לבקש. השאלה איך ממירים עגמת נפש, בזבוז זמן ואנרגיות לכסף? הרי אין בעיה הלכתית-חוקית לדרוש 5% במקום 10%?

תשובה:

שלום וברכה,

בחוזי רכישה מותנה שאיחור בתשלום מהווה הפרה יסודית של החוזה. כמו כן מוזכר ברוב החוזים שביטול החוזה מחייב את הצד המבטל ב10% מערך העסקה כפיצוי על ביטול החוזה. ולכן אם הקונה מאחר את התשלום איחור משמעותי, והחוזה נכתב כדין, יכול המוכר לבטל את העסקה ולדרוש פיצוי 10%. בבית משפט לא ממהרים לחייב 10% בביטול חוזה אלא מפחיתים מהפיצויים, לפי אומדן ההפסדים של הצד השני. ויש בתי דין שגם פועלים כך, ולא מחייבים את כל הפיצוי.

ולכן, לפי הכתוב בחוזה אתם זכאים לדרוש פיצוי מלא, אלא שאם ניכר שהפיצוי הוא מוגזם ביחס להפסדים שלכם, יש להפחית מגובה הפיצוי.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם אנחנו מוכרי הדירה שנתקענו, בינתיים לא מצליחים למכור את הדירה, ומחליטים בלית ברירה להמשיך את העיסקה עם אותם קונים שאחרו בתשלום, כמובן בתנאים פחות טובים ממה שכתוב בחוזה, ועדיין קיים איחור בתשלום של חודשיים בערך,האם גם אז אנו יכולים לקחת מהם כמה אחוזים של קנס? או רק אם העסקה מבוטלת לגמרי?

  2. צריך לבדוק את התנאים בחוזה, אם כתוב פיצוי על איחור בתשלום אתם לא חייבים לבטל את העסקה ומותר לכם לקבל פיצוי בגין האיחור. ולגבי איסור ריבית אין איסור ואכמ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל