שאלה:
שלום וברכה,
לכאורה רציתי להתיר לנפח ולקשור בלון בשבת הואיל והבלון לא נחשב לכלי בר קיומה (הואיל ומתקלקל תוך יום יומיים) ומשום כך גם הקשר אינו בר קיומה ואף לא מעשה אומן שניתן להתיר
אמנם מהפוסקים משמע שאסור https://yagdiltora.co.il/%D7%A0%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%97-%D7%91%D7%9C%D7%95%D7%9F-%D7%9B%D7%93%D7%95%D7%A8-%D7%95%D7%9E%D7%96%D7%A8%D7%9F-%D7%92%D7%95%D7%9E%D7%99-%D7%91%D7%A9%D7%91%D7%AA/#_ftn1
אשמח לדעת מה דעתכם בענין והאם יש פוסק שאני סובר כמוהו
תודה ות.ל
תשובה:
שלום וברכה
אין לנפח בלון גומי בשבת בפעם הראשונה משום מכה בפטיש, ואם כבר ניפחו אותו פעם אחת מערב שבת, אם הרגילות לסגור את הבלון בגומיה מותר, ואם הרגילות היא לקשור את הבלון, אין לנפחו מחשש שמא יקשור, הקשירה בהחלט נקראת קשירה המתקיימת גם אם הבלון עצמו לא מיועד לימים רבים מחמת ירידת האויר.
לשחק עם בלון מנופח מערב שבת מותר.
מקורות:
ארחות שבת פרק ח’ סעיף ס”ט.
חשש שמא יקשור? איפה מצינו גזירה שכזו בחז"ל??
זה כלל ידוע במוקצה, לגבי כל כלי הטעון תיקון, שאם לא השתמשו בו בלי תיקון לפני שבת חוששים שמא יתקנו בשבת. כך בדלתות הכלים ועוד.
שלום וברכה,
אם התכוונתם לאסרו באמת משום מוקצה,
א. האיסור יהיה אף לטלטלו ולא רק לנפחו כמו שכתבתם,
ב. נראה לי יותר מדויק לציין דין כירה שנשמטה אחת מירכותיה (סעיף ט"ז) ולא דין דלתות הכלים ששם בעצם יש כלל הפוך שמכיון שעומד לחברו אינו נחשב כלל מוקצה אף אם עכשיו א"א לעשות איתו כלום [- וכבר דנו הפוסקים למה כללים אלו אינם סותרים – וביארו את דין דלתות הכלים בכמה אופנים בהם אין איסור הנ"ל].
אכן כוונתנו היתה לנשמטה אחת מירכותיה.
השאר תגובה