לתרומות לחץ כאן

כיצד להשיב חוב ישן מבלי להלבין פנים

שאלה:

שלום רב (כפל הלשון איננו מכוון), חוב מלפני כ15 שנה לפסיכולוג שטופל אצלו במשך מספר שנים. החוב – עבור 4 פגישות. הפסיכולוג מעולם לא דרש את הכסף, אולם מצפוני מייסר אותי. ברצוני להשיב את הכסף בתוספת ריבית והצמדה. תהיה לי אי נעימות גדולה לעשות זאת בגלוי, וחשבתי לשים את הכסף במעטפה עם שמו בתיבת הדואר. תחילה חשבתי שאצרף מכתב אנונימי ואכתוב שמדובר בחוב ישן ואבקש את מחילתו על כך שאינני מזדהה, אולם אז מתוך היכרותי עמו עלתה בי המחשבה שהוא יוטרד מאוד מן השאלה ממי הגיע הכסף.
בעקבות הכתיבה כאן ברגעים אלה הגעתי למסקנה שעלי להניח את המעטפה בתיבת הדואר כאשר שמו כתוב עליה, אולם ללא הסבר או מכתב. באופן הזה יקבל את הכסף ולא ידחה אותו, וגם אם ינסה לברר ממי הגיע, לא יוטרד מכך. תודה רבה לך, עזרת לי מאוד!
אשמח לשמוע רעיונות נוספים כיצד עלי לנהוג.

תשובה:

לדעתי הדרך הכי נכונה תמיד זו אמת פשוטה וגלויה. אין סיבה לשלוח לו כסף באופן אנונימי, טופלת אצלו והוא יודע זאת, אתה רואה צורך טבעי לשלם וזה בסדר, תשים את הכסף במעטפה עם מכתב התנצלות בשמך המלא וזהו.

רק כמובן בלי ריבית והצמדה, יש איסור ביהדות לתת ריבית על חוב! הגם שהוא איסור דרבנן כי אינו ריבית קצוצה מראש, עדיין זה אסור ואין לת אלא את הסכום עצמו.

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. יש שתי סיבות לעילום שם: אחת היא כאמור על מנת שלא להביך אותי (לעומת זאת אילו אמרת שמגיעים לי הייסורים, הייתי מסכים בלב שלם), והשנייה היא המעלה והדרגה המוסרית הגבוהה יותר שבמתן בסתר בהשוואה ל'לקיחת קרדיט'. כלומר אם אין לי צורך שמחיקת החוב תירשם על שמי, אז הרי אני נותן נתינה אמתית יותר, באמת ובתמים שלא על מנת לקבל שום תמורה ביחס לאדם אחר…
    לגבי ריבית והצמדה, חלפו כ-15 שנה, וערך הכסף אינו מה שהיה פעם. למה שנושה יפסיד, במיוחד כשלא הייתה סיבה עניינית לחוב ולא נבע ממצוקה כלכלית? האיסור על ריבית הומצא בוודאי בתקופה ששילמו במטבעות זהב, ולא היה כזה דבר אינפלציה. תאר לעצמך מצב של היפר-אינפלציה (כפי שהיה בשנות ה-70). תוכל על פי היהדות לאחר כאוות נפשך בתשלום חובות, ולשלם אותם כשהכסף יהיה שווה עשירית משוויו עם מכתב התנצלות. אני לא מבין איך זה מוסרי.
    תודה וברכה

  2. מצד המבוכה אין כאן משהו לפי דעתי, אף שזה כמובן ענין של תחושה, אדרבה, אם יש לו תרעומת עליך, זה הזמן לתקן.
    מתן בסתר לא שייך כאן, זו לא צדקה אלא פרעון חוב…
    לגבי הריבית, האיסור הוא איסור, וכמובן אין אפשרות לדחות תשלומים, בשביל זה יש בית דין, וכמובן איסור גמור לדחות.
    כמובן, אם אתה לא מסוגל לכתוב את שמך תתן לו אנונימי ותכתוב לו שזה פרעון על פגישות שלא שולמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל