לתרומות לחץ כאן

חלב נכרי בתרופות

שאלה:

קניתי כמוסות 'פרוביוטיקה' [חברת 'אלטמן'], ולאחר שפתחתי אני רואה שכתוב על זה 'כשר חלבי לנוהגים לאכול אבקת חלב נכרי בהשגחת הרבנות אור יהודה'.
השאלה היא, אני לא נוהג להקל בחלב נכרי, האם כאן אפשר כן להקל, כיון שזה בלי טעם לגמרי, ואני בולע את הכמוסה כמות שהיא בלי להרגיש כלום?
כמו כן רציתי לשאול אם אפשר להקל לגבי בשר בחלב, שלא להמתין שש שעות.
בתודה מראש.

תשובה:

לכתחילה יש להחמיר, אמנם אם יש צורך רפואי ואין באופן זמין משהו אחר, אפשר לקחת כיון שאינו ראוי לאכילה ובכלל באבקת חלב נכרי [בשונה מחלב נכרי] יש שהקלו.

מקורות:

הרב פרנק (הר צבי יו”ד קג) פסק, שמותר לכתחילה לאכול אבקת חלב נכרי. בטעם הדבר הוא כתב, שכאשר גזרו חכמים שיהודי צריך לראות את החליבה, זה דווקא בחלב ממש או בגבינה כפי שראינו לעיל, אבל על אבקת חלב, לא גזרו, ומשום כך מותר לאוכלה גם אם אין יהודי שמפקח על התהליך (בתנאי, כמובן, שאין דברים טמאים באבקה, וע”ע בציץ אליעזר טז, כה).

אמנם החזון איש (יו”ד מא) חלק על שיטת הרב פרנק, וסובר שדינה של אבקת החלב כמו חלב גויים ממש, שאסור באכילה. הרב מרדכי אליהו (מאמר מרדכי א, יו”ד סי‘ ד) פסק, שאסור לאכול אבקת חלב נכרי. הוא טען, שמכיוון שלפני שייצרו את אבקת החלב היא הייתה חלב ממש, אין זה משנה שאחר כך לקחו את החלב ושינו את צורתו לאבקה. מכיוון שהחלב נאסר בשעה שהיה חלב, האיסור לא פקע בעקבות שינוי הצורה, ולכן אסור. וכן כתב להחמיר לכתחילה בילקוט יוסף (שבת סי‘ שח, י).

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. האמת שאינני יודע להביא מקור לדברים, כך רשום אצלי בשם הגר"ש וואזנר שאין לחוש לבשר בחלב. אני חושב שהסברא בזה היא משום שלענין המתנת שש שעות יותר החמירו באופן שיש אכילת בשר או חלב ממש, הרי לענין קדרה מלוכלכת הקל גם כן הש"ך בסי' פט ס"ק יט, ויש סוברים שהוא משום ביטול אבל יש סוברים שהוא משום שלא היתה כוונה לאכול בשר, ממילא גם כאן כנראה זו הסברא. לגבי איסור חלב נכרי, הרי על זה עצמו נסוב הויכוח בין האחרונים שציינו האם הקלו בה בגלל שאינה ראויה כבר למאכל כלב או לא. נכון הדבר שבדעת המחמירים יש עוד סברא שעל ידי העירוב במאכל היא חוזרת ונעשית ראויה לאכילה, אבל זו לא הסברא העיקרית והיחידה.

  2. שאלתי מורה הוראה מובהק, ואמר לי שלדעתו כל המחלוקת לגבי אבקת חלב נכרי, היא רק לגבי אבקה חלב שאוכלים או שותים בדרך אכילה, ונהנים מהטעם [גם אם ע"י תערובת וכיו"ב], אבל כאן שמדובר באבקת של תרבית על מצע חלבי, שבתוך קפסולה שבולעים ללא כל טעם, בזה ודאי אפשר להקל. האם כבוד הרב מסכים לחילוק זה? מהמקורות שהביא הרב משמע שהחומרא באבקה רגילה.

  3. מסברא אני מסכים איתו וכך חשבתי לכתחילה לכתוב בעצמי, אבל כשעשיתי קצת חיפוש ראיתי שרגילים להורות כן לחפש בכשרות טובה יותר, כיון שזה מצוי בחנויות ולכן כתבתי מה שכתבתי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל