לתרומות לחץ כאן

השלמת קדישים

שאלה:

שלום רב
אני אשכנזי , אפשר לבא למניין אחר, לומר קדיש יתום ודרבנן של תחילת התפילה בשחרית , אם במניין שהייתי בו חזן בבוקר לא היה מניין או שלא הספקתי לומר קדישים אלה?

תשובה:

שלום וברכה

אפשר בהחלט. אמנם אם מקפידים אצלכם שרק אבל אחד אומר את הקדיש, ויש שם אבלים שמתפללים במנין זה, אינו מן הדין לקחת להם את הזכות, כל אחד זכאי לקדיש במנין שלו.

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. צפרא טבא
    האם נכון ללכת לכמה מניינים "להשלים"-להוסיף קדישים כשאין מי שאומר, או שזה קדיש מייותר שאין בו צורך שהרי כבר אמרנו פעם אחת?

    כמו כן העירו לי שאם אנשים באמצע פסד"ז אסור להם לענות בריך הוא, האם עלי לשקול כשאני מגיע למניין אחר היכן הציבור אוחז בתפילה, שאולי אין רוב מניין שיוכל לומר בריך הוא, ואדרבה אני מכשילם?

    ועוד שאלה, אני מגיע להשלמה בין 2 מניינים, כשבמניין השני נגיד יש כבר 3-4 מהמניין שאמור להתחיל (ו10 ויותר יהיו רק בעוד כמה דקות) ויש עדיין 6-7 מהמניין שכבר התפלל, האם זה בסדר לומר את הקדישים של דרבנן ויתום שלפני התפילה כשרוב המניין נכון לרגע זה שייך למניין הקודם? אם אמתין עד שיהיו 10 ומעלה, אצטרך להמתין עוד כמה דקות… ואז שוב חלק מהציבור כבר יהיה באמצע פסד"ז או שכבר יהיה מאוחר לעשות קדיש של ר ישמעאל

  2. הקדיש שהוא מסדר התפילה הוא זה שאחרי עלינו לשבח וקדיש דרבנן שלפני ואחרי התפילה. קדיש אחרי שיר של יום למשל אינו מסדר התפילה ונתקן עבור יתומים שאינם ניגשים לפני התיבה ולכן אין ענין להשלימו עבור בני המנין.
    באמצע פסוקי דזמרה, אחר שהתחילו – לא פשוט אם לומר קדיש, בענין זה נחלקו הדעות: החיד”א בקשר גודל סי’ ז אות לה כתב שרשאים לאומרו, כיון שאף הוא דברי שבח ואין כאן הפסק, אולם בשערי תשובה סי’ נא ס”ק ב הביא בשם האר”י שברגע שאמרו ברוך שאמר כבר עבר זמנו של הקדיש ואין טעם לאומרו,וראה כף החיים סי’ נג ס”ק יג שהביא מכמה פוסקים שדחו את דברי החיד”א וכן יש לנהוג לכאורה.
    אולם מצוי הדבר שלא כולם מתחילים יחד, וישלהניח שיש עוד שלא התחילו, וקשה לברר, ובאופן זה ודאי אפשר לסמוך על החיד”א ולומר קדיש, ונראה שבהרבה מקומות כך נוהגים.
    לכאורה אין טעם לומר קדיש עם בני המנין הקודם.

  3. בוקר טוב
    אני משלים קדיש דרבנן על ידי אמירת אמר ר ישמעאל בקול
    ואחר כך מזמור שיר וקדיש יתום
    העיר לי אדם שאם אין עוד אנשים שאמרו איתי את המזמור שיר אני לא יכול לומר קדיש יתום, האם כך הוא?
    אני ממתין שיהיו 10 במקום וודאי שהרוב המוחלט לא אמרו מזמור שיר איתי, ורק אני אומר , האם אי אפשר לומר כך קדיש יתום?
    רוב הציבור עדיין לא אוחז במזמור שיר .

  4. במשנה ברורה בסימן נה ס"ק ב הביא מחלוקת בין הט"ז למגן אברהם אם גם כשאתה לבד אמרת מותר לך לומר קדיש או צריך שתאמר כמה פסוקים בקול רם לפני הקדיש, אבל מבואר שלא צריך שכל העשרה יגידו, אמנם בשו"ת מנחת אלעזר ח"ד סי' עב הביא שצריך שכל העשרה יאמרו את הפסוקים, לכן כל אחד יעשה בזה כמנהגו, ואכן נראה שהמנהג היותר רווח, הוא שאם אומרים קדיש דרבנן אחרי הקרבנוץ ואין עשרה שאומרים מזמור שיר, אינו אומר שוב קדיש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל