לתרומות לחץ כאן

שאלות בנושא גזל

שאלה:

בס"ד

שלום וברכה לכבוד הרב.
אני בחור מתחזק ושמעתי על חומרת איסור גזל.
ברצוני לתקן בנושא גזל או גזלות מן העבר ויש לי כמה שאלות בנושא.
מתנצל מראש על האריכות בדברים ותודה רבה.

א . במהלך שירותי הצבאי, השתתפתי בפעולה לא כשירה של הוצאת פחיות שתייה מהמכונה ללא תשלום. לא אני ביצעתי את הפעולה אך שתיתי
פעמים רבות מהפחיות.

במקרה הנ"ל כדי לחשב את הסכום הנדרש שיערתי כמה פחיות בערך שתיתי והכפלתי זאת בעלות מקסימלית של פחית דאז. על הסכום הזה הוספתי בחשבון עוד כדי לכסות את הגזל שלי בוודאות וגם חלק משל אחרים.
אין לי קשר עם אותם חברים דאז כבר מספר שנים, בנוסף מצבי הכלכלי לא קל, ואני סמוך לשולחן הוריי עקב התמודדות נפשית מסויימת, את הכסף להשבת הגזלות אני חוסך בכל פעם קצת מהעזרה שההורים נותנים לי.

– האם מוטל עליי להחזיר את כל הסכום עבור כל הפחיות ששתינו כולם במידה ואצליח לשערו או שדי שאחזיר עבורי ?
– קשה מאד לדעת מאיזה אדם באמת גזלתי שכן בזמנו לפחות, ממה שידוע לי, לא הייתה חברה שמציבה את מכונות השתיה בבסיסים אלא זכיינים
שרק אם זכו במכרז רשאים להציב מכונות שתיה של חברה מסויימת. מה עושים גם כאן במקרה שאיני יודע למי להשיב?

ב. לאבי יש חבר שהיה אזרח עובד צה"ל שנים רבות ובכיר בתפקידו הלוגיסטי. במהלך שירותי הצבאי, קיבלתי ממנו ציוד רב שלא קיבלנו במקום שירותי, לא באיכות ולא בתדירות כגון: ברכיות, מדים, נעליים, גומי צבאי מיוחד ( גומי הפעלה- משמש לשיפור ציוד צבאי והתאמתו לחייל), חוטי תפירה מיוחדים ואולי עוד דברים.
מעולם לא העירו לי על כך והעניין הזה אינו סוד בצבא, לקראת שיחרורי חלק מהדברים הועברו לחיילים צעירים יותר וחלק
מהדברים נשארו ברשותי כגון : מדים, נעליים, גומי הפעלה, חוטי תפירה.

– האם מותר היה לי להשתמש בציוד הזה והאם מותר להשתמש במה שנותר לי היום או שהיה בדבר גזל ועליי להחזירו ?
– אם כן כיצד מעריכים את הסכום שכן המחיר האמיתי שמשלם עליו הצבא אינו ניתן לידיעה בקלות ומחיר של אביזרים אלה בשוק האזרחי גבוה פי כמה וכמה?
– האם ניתן להשיב את הגזלה לצבא בתור תרומה שאם לא כן כיצד עושים זאת באופן גלוי ?

ג. לפני כמה שנים בהיותי סטודנט באוניברסיטה טסתי עם הכתה ל 8 ימים בח"ול.
במהלך הימים נדרשנו בכל בוקר להגיע אל נקודת מפגש ובערב כל תלמיד חזר למגוריו. פעמים רבות נבצר ממני לשלם לאוטובוס מחמת לחץ של לא לאחר או שלא
הסתדרתי עם השפה וההתנהלות של קניית הכרטיס שלא התבצעה דרך הנהג. על כל פנים יצא שנסעתי מספר פעמים ללא תשלום.

– האם הדבר דורש תיקון ומה עושים כאשר אין באפשרותי לדעת באיזו חברה נסעתי, ולמי בפועל עליי להשיב את התשלום. ?

ד.בעבר נכנסתי ללא תשלום (מה שנקרא התפלחות) למקומות שמתנהלת בהם פעילות לא צנועה כמו בריכה או מסיבות/מועדונים וכו'

– האם כאשר מדובר במקומות מהסוג הנ"ל ישנו גזל ואם כן האם צריך להשיב לאותם המקומות או לתרום למקומות שפועלים בקדושה?
– מה עושים כאשר המקום לא קיים יותר, האם נדרש לנסות לאתר את הבעלים ועד כמה יש להתאמץ על כך ?
מה עושים אם לא איתרתי את הבעלים או יש לי ספק לגבי אדם מסויים אם הוא היה הבעלים באמת ואו אם הוא היה היחיד שניהל את המקום וכו'?

ה. על בית הוריי והחפצים שבו ישנו ביטוח. בביטוח זה נכללים גם חפצים שלי ביניהם גיטרה חשמלית וציוד אלקטרוני נלווה לה.
בעבר נפלה הגיטרה ונסדקה וזמן לא רב לאחר מכן קרתה תאונה גם בציוד האלקטרוני ללא קשר לנפילת הגיטרה.
פניתי לחברת הביטוח בנסיון לקבל סיוע כספי בתיקון שכן מדובר בציוד יקר אך קיבלתי עצה ממישהו לא להגיד לגמרי את האמת ואמרתי שהגיטרה נפלה על הציוד האלקטרוני.
לבסוף קיבלתי סכום כספי מחברת הביטוח.

– האם יש בדבר גזל שכן לא נאמרה האמת לגבי האופן בו נפגעו החפצים.
– סוכן הביטוח שלנו הוא בן משפחה של אבי, במידה ועליי להחזיר את הסכום עלול להיווצר מצב לא נעים כלל ושם לא טוב לאבי שכן השיח מול חברת הביטוח בזמנו היה
דרך אבי וכך גם היום. מה עליי לעשות במידה ועליי לשלם?

ו. עניינים רבים שידוע לי בוודאות שיש בהם גזל ולא ניתן כלל להגיע לאותו אדם, האם מותר להעריך את הסכום הכולל ולתרום אותו לצדקה או כל דבר שבקדושה?

בברכה ורב תודות.

תשובה:

שלום וברכה,

ראשית כל, אשריך שאתה מתחזק והולך בדרך הישרה – דרך התורה. בכל גזל יש לנסות לאתר את הבעלים, אם לא מצליח לאתר את הבעלים, יש לעשות עם הכסף צורכי רבים. דהיינו לתרום את ערך הגזלה לכל מקום ציבורי כמו מתנ"ס או בית כנסת, ולא לתרום כצדקה אלא לתרום ולהתנות בפיך [לעצמך] שזה השבת הגזל.

1. כאשר אתה משלם על פחיות שנלקחו ללא רשות עליך לשלם רק מה שאתה שתית 

2. בדברים קטנים מותר לאחראי לחלק, יש לו סמכות לחלק לחיילים דברים מעבר למה שצריך. אם מדובר בבגדים וחפצים בעלי ערך, ואין לו רשות לחלק, הרי זה גזל, ומה שנשאר לחיילים אחרים אין חובה להשיב. ומה שנשאר בידך אתה חייב להשיב. אם יש אפשרות להחזיר את הציוד לצבא או לתרום לצבא, זה הכי טוב שיש, אם לא ניתן לתרום לצבא, יש לעשות עם הכסף צורכי רבים – לתרום למקום ציבורי.

3. כיון שמדובר בנסיעות בחו"ל, אין צורך להשיב את החוב על הנסיעות של שילמת. למרות שגזל הגוי אסור, אולם גזל אין חיוב השבה – ראה שו"ע ריש סימן שמח ובנתיבות שם ס"ק א.

4. כניסה לבריכה או למקום שלא לפי הלכה ללא תשלום נחשב לגזל. למרום שהם עושים שלא כדין אם נכנס ללא תשלום נחשב לגזל. ולכן יש להשיב את הגזל לבריכה. אם הבעלים התחלפו ולא יודע מי היו הבעלים, יש לעשות עם הכסף צורכי רבים.

5. אם אתה זכאי לתשלום מהביטוח, אין זה גזל, גם אם אחרי שינוי מהפרטים. אבל אם אתה לא זכאי ושינית בדיבור כדי לקבל פיצוי, הרי זה גזל. אלא שאין אפשרות להחזיר כסף לביטוח, אין דרך להכניס כסף לביטוח, ולשלם לסוכן או לפקידים זה לא מגיע ליעד. ולכן יש לעשות עם הכסף צורכי רבים.

6. כפי שהקדמנו שגזלות שלא ידוע ממי גזל או לא יכול לאתר את הנגזל, יש לתרום את הכסף לצורכי רבים.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שלום וברכה ! מדבר השואל.
    ראשית כל, תודה רבה לכבוד הרב על דברי החיזוק וכמובן על המענה המהיר- ממש לא מובן מאליו.
    ברשות הרב אבקש חידוד נוסף בבקשה.

    א. עד כמה עליי להתאמץ לברר מי הבעלים לפני שאני פונה לאפשרות של צרכי רבים, שכאמור לעיתים הדבר מאד לא פשוט.
    ב. לגבי שאלה 2.
    -הדברים שקיבלתי מאותו אזרח עובד צה"ל כולם נחשבים בגדר חפצים שכיחים וקטנים לעניות דעתי, שכן ברכיות ונעליים ( שהם החפצים שאולי הכי יקרים לצבא מהרשימה שציינתי) מקבלים גם בחטיבה ששירתתי, אמנם בתדירות נמוכה האם זה באמת סימוכין לכך שאלו דברים קלים? .
    -מאד לא נעים לי לשאול אותו האם הוא קיבל רשות לכך, אבל סביר מאד להניח שכן שהרי הוא לא היה עובד זוטר אלא אדם מאד מאד בכיר בבסיס הלוגיסטיקה, זה אני יודע בוודאות. האם זה מספיק?
    -כיום נותרו ברשותי נעליים חדשות, גומי הפעלה וחוט תפירה, אותו אדם יצא לפנסיה ולא פשוט להחזיר כעת את הציוד לצבא, האם מותר לי להשתמש בציוד זה לצרכי האישיים?
    ג. לגבי שאלה 5- אבקש לחדד את הנתונים ולשאול שוב. אני מניח שהרב מתכוון שצריך להכיר את סעיפי הזכאות של הביטוח.
    למעשה, הגיטרה והאמצעי האלקטרוני נשברו כתוצאה מטעות אנוש, הגיטרה נפלה מידי, והאמצעי האלקטרוני נשבר מדריכה כאשר היה מונח על הרצפה ככל הזכור לי.
    ממה שאני יודע אדם לא זכאי להשתתפות ביטוח כאשר הטעות נגרמה על ידו משימוש לא נכון או תחזוקה לקויה, האם הרב יודע אם זה נכון?
    בנוסף, כאשר שיניתי את הסיפור לא גרעתי מאמת זו שהרי רק אמרתי שהגיטרה נפלה על הרכיב האלקטורני, כך או כך סוכן הביטוח הבין שנעשתה טעות אנוש שלי שלעניות דעתי לא מזכה אותי. בסוף בסוף, לדעתי הקרבה המשפחתית והחברות עם אבי עזרה לקבל את ההשתתפות מהביטוח, האם עליי להשיב את הסכום במקרה זה?

  2. יש להתאמץ בצורה נורמלית, כשם שלא צריך לנסוע למרחק להשיב גזל כך לא צריך להתאמץ מעבר למידה המקובלת כדי לאתר את הבעלים.
    אם מקובל שלא מחזירים את הנעליים לצבא אין צורך להשיב. אם הצבא מחייב להחזיר נעליים בסיום השירות יש להשיב.
    בשאר הדברים שמדובר בדברים קטנים יש סמכות לקרוב משפחה לחלק.
    הסוכן ביטוח הבין את המקרה וזכותו לזכות את הלקוח כדי לתת שרות טוב ויעיל ללקוחות ולכן אין חובת השבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל