לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

קדושה דסדרא ביחיד / הכשרת תבנית חלבית לבשר / הפרשת טבל לאחר הבישול – הכלים

שאלה:

שלום,
א. האם יש סיבה שכשהחזן סיים קדיש תתקבל יהיה אסור ליחיד לומר קדושא דסדרא (כשלא הספיק לאומרו עם הציבור)? וכן בערבית של מוצאי שבת לאחר קדיש שאחר ויהי נעם ואתה קדוש? נאמר לי שהדבר אסור משום מה, אך לא מצאתי מקור.
ב. כיוון שאני נוהג שלא לקפל את הטלית בשבת הרי שהיא מונחת ללא קיפול ובצורה לא מסודרת במשך כל היום. האם אין בכך משום ביזיון?
ג. תבנית מתכת ורשת מטוסטר אובן חלבי ששבק חיים – האם יש דרך להכשירן כדי להשתמש בהן בשבת ככלי הפוך על הפלטה לבד מליבון חמור שלא יעמדו בו?
ד. פירות טבל ודאי שלא הופרש מהם כהלכה וכבר נעשה מהם לפתן: האם אפשר להפריש בדיעבד? האם יש איסור כל שהוא על הכלים שבהם נתבשלו? תודה רבה!

תשובה:

1. גם יחיד אומר זאת, ואם תוכל לומר את הפסוקים קדוש וברוך עם טעמי המקרא [בעיקר ספרדים], או לומר בלחש, זה מצויין. ראה שו"ע ורמ"א בסי' נט סעי' ג.

2. כבוד השבת הוא כבודה של הטלית… כמובן לא צריך לעשות סתם כדור ולזרו באיזו פינה תסדר אותה באופן מרושל, לא קיפול ממש, ותניח אותה במקומה.

3. באופן עקרוני, כיון שזה בגדר היתרא בלע, כלומר זה לא בלע איסור אלא בלע חלבי, לא צריך ליבון חמור ודי בליבון קל. אלא שמנהג בני אשכנז הוא שלא להעביר כלי מחלבי לבשרי עד שחלפה שנה מהשימוש האחרון. ראה שו"ת מהרש"ם ח"ב סי' רמא, ודרכי תשובה יו"ד סי' קכא סעי' כט. כמו כן הקל המהרש"ם שם, במידה והכלי הוגעל ויוחד זמן מסויים לשימוש פרווה, לייחד אותו לאחר מכן לשימוש חלבי.

4. בודאי ניתן וצריך להפריש עכשיו. לגבי השאלה עם הכלים, אם זה בתוך 24 שעות לבישול ניתן להפריש מהפירות גם על הבליעות, ואם כבר עברו 24 שעות יש לעשות הגעלה. כתבתי על ענין זה בהרחבה כאן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה רבה
    אשמח לברר מעט עוד:
    3. אם אנקה היטב ואמתין שנה זה יחליף את הצורך לעשות ליבון או הגעלה, או שאלו שתי סוגיות נפרדות?
    4. עלה בדעתי דבר נוסף: כלי פלסטיק שהלפתן הנ״ל היה בו בקירור למשך יותר מ – 24 שעות, האם יחשב ככבוש וגם הוא יצטרך הכשרה? אם כן, כיצד ניתן להכשיר אותו?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל