לתרומות לחץ כאן

מחוסרי אמנה במכירת דירה

שאלה:

פירסמתי דירה למכירה בסך של 15,000,000. המתווך לחץ עלי שיש לו קליינט שמציע 13,450,000 ומאוד מומלץ לי לבצע את העיסקה.
לחצתי יד לקונה הוא אמר לי שהוא רוצה להזמין מהנדס שיבדוק את הבית אבל מבחינתו הוא רוצה את הבית וגם מבחינתי היה רצון למכור לאחר יומיים הגיע אלי מתווך נוסף וטען בפני כי המחיר הוא לפחות 15,000,000 במינימום ואולי אפילו 17,000,000 לאחר יומיים שנפגשתי עם הקונה לראשונה אמרתי לי שמבדיקות שערכתי הבית שווה לפחות עוד 2,000,000 שקל ולכן אני לא מוכן להפסיד כזה הפרש. עד לרגע שהודעתי לו לא היתה פניה של עורכי הדין ולא הוכנה טיוטא ולא נעשה כלום מצדו ומצידי. האם אני מחוייב לעמוד בדיבורי ולמכור את הדירה במחיר המקורי למרות שיש כאן הפסד עצום??

תשובה:

שלום וברכה,

מותר לך למכור את הדירה לכל מי שתרצה ובכל מחיר שתרצה. ולהבא כדאי שלא תסגור בדיבור בצורה החלטית, עד לחתימת החוזה.

בהצלחה.

מקורות:

לחיצת יד בהלכה יש לה תוקף קנייני [סיטומטא] במקומות שנהגו שלחיצת יד מהווה קניין. אולם ברכישת דירות לא מקובל שלחיצת יד מהווה קניין ולכן אין בזה קניין סיטומתא. כמו כן מצאנו שתקיעת כף יש בה משום שבועה [שו"ע סימן פז], אולם נראה שכיום אין בכך כוונה לשבועה, ולכן הלחיצת יד לא מחייבת לא משום קניין ולא משום שבועה.

אלא שיש לדון אם אין בכך משום 'מחוסרי אמנה', והבאנו כאן תשובות באתר שאם מצא קונה אחר במחיר גבוה, והקונה לא היה צפוי מראש, יש להקל משום תרי תרעי. בנוסף, שמעתי מדיינים גדולים שסוברים שבמכירת דירה שמדובר בעסקה גדולה מאוד, אין סמיכות דעת בהבטחה למכור או לקנות עד לחתימת החוזה, ולכן סיכום החלטי אין בו משום מחוסרי אמנה. ולכן מותר למוכר או לקונה לסגת מהעסקה. אולם לכתחילה יש להחמיר ולא לסגור בדיבור עד לחתימת החוזה.  

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל