שאלה:
שלום.
כאשר אדם אחד עושה קידוש ולא מסוגל לשתות רביעית ואדם אחר שותה במקומו כמו זו, האם המקדש חייב לטעום מעט או יכול לא לטעום כלום?
תשובה:
אין חיוב שיטעם, אבל לכתחילה זה כדאי, ולכן אם אסור לו לשתות מן היין לא יטעם, אבל אם מותר כדאי שיטעם.
מקורות:
שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רעא סעיף יד
אם לא טעם המקדש, וטעם אחד מהמסובין כמלא לוגמיו (פי' מלא פיו), יצא; ואין שתיית שנים מצטרפת למלא לוגמיו, ומ"מ מצוה מן המובחר שיטעמו כולם. וי"א דכיון שבין כולם טעמו כמלא לוגמיו יצאו, דשתיית כולם מצטרפת לכשיעור. והגאונים סוברים שאם לא טעם המקדש לא יצא, וראוי לחוש לדבריהם; ודוקא בקידוש, אבל בשאר דברים הטעונים כוס מודים הגאונים דסגי בטעימת אחר.
האם,מטעמי בריאות/אסטנסטיות יכול למזוג לעצמו בכוס קטנה מעט ולתת הגביע לאחר?
כן. גם אני בביתי מעביר מהכוס לכוס אחרת לפני שאני שותה, ואז אני שותה מהגביע מלוא לוגמיו ומחלק לאחרים מהכוס שמזגתי לה בתחילה לתוך כוסיותיהם.
אבל אז לא נחסר המלא לוגמיו?
או שהכוונה שמעביר טיפונת מגביע הקידוש ולאחר ששותה משליםמהבקבוק בכוס השנייה שכולם ישאר להם (ושאלה נוספת חתני לא אמורים לקדש למשפחתם? יש בזה מנהגים? )
לא נחסר, הברכה היתה על כוס מלאה, השתייה לא צריכה להיות בכוס מלאה, אבל יש להזהר שישאר בגביע מספיק שיעור לשתיית מלוא לוגמיו.
חתניך יכולים לצאת ידי חובה בקידוש שלך, גם אלף איש יכולים לצאת ידי חובה מאדם אחד, ובלבד שישמעו את הברכה..
הכוס הקטנה שמחלקים לכל המסובים חייבת להכיל מלא לוגמיו?
לא.
השאר תגובה