לתרומות לחץ כאן

חובת תשלום לדייר שמעליי

שאלה:

אני שוכר דירה, שחצי מהמרפסת מקורה בשל תוספת בנייה של הדייר שמעליי (אינני יודע אם בהיתר העירייה).
בחלק קטן מהמרפסת המקורה רציתי לסגור מחיצות ודלת (ליצור חדר עבודה כ- 7 מ"ר) עם איסכורית (פנל), שכידוע הוא קיר מוכן מאלומניום ממולא בקלקר, ופשוט מחברים מסילות ברזל לרצפה ומשחילים שם את הקירות. זהו.

והדייר מעליי רוצה תשלום על התקרה.

אינני נכנס לשאלה אם אני צריך או כמה, פשוט אני בונה מחיצות עם תקרה, כי התקרה שיש עכשיו גבוהה מדיי, ואני רוצה להנמיך, כך שבפועל אינני נהנה כלל משום בנייה של הדייר מעליי, הכל ברשות שלי ועמודים מהקירות שלי, אינני נעזר או נתמך בתקרה (שהיא הקרקע) של הדייר מעליי. כאילו הייתי בונה סוכה ברשות שלי שבמקרה היא מתחת לבנייה של הדייר.

האם הוא יכול לעכב אותי או לגבות תשלום?

תודה.

תשובה:

שלום וברכה,

הדייר לא יכול לעכב אותך כלל לבנות בשטח שלך, השאלה אם אתה חייב להשתתף איתו בהרחבה של התקרה שלו. אם אתה נהנה מהתקרה שלו – צל או קור שלא מגיע לדירה, אתה חייב לשלם על ההרחבה, למרות שאתה סוגר ועושה תקרה לבדך. אם אתה לא נהנה כלל מההרחבה שלו, ולא משתמש בה, אתה לא חייב לשלם לו על ההרחבה שלו.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה זה אומר לשלם על ההרחבה? לשלם לפי בניין? אני בונה איסכורית..
    והרי פסק השו”ע להלכה חו”מ סימן קנ”ח סעיף ו’ בזה”ל: מי שהיה לו חורבה בין חורבות חבירו, ועמד חבירו וגדר רוח ראשונה ושנייה ושלישית, שנמצאת חורבה זו מג’ רוחותיה גדורה, אין מחייבין אותו ליתן מההוצאה כלום, שהרי לא הועיל לו והרי חורבתו פתוחה לר”ה כמו שהיתה. לפיכך אם גדר לו רוח רביעית, עד שנמצאת חורבתו מוקפת גדר, מגלגלים עליו את הכל ונותן חצי ההוצאה שהוציא זה בד’ רוחות, עד ד’ אמות.

    עוד פסק השו”ע שם סעיף ז’, הא דמגלגלים עליו הכל, דוקא כשגדר הרביעית בבנין, לא שנא מקיף לא שנא ניקף. אבל אם גדר הרביעית בקנים, אינו נותן לו אלא דמי הקנים.
    אם כן גם כאן רק תשלום תקרה איסכורית.
    וגם חצי תקרה ולא תקרה מלאה.
    אני צודק?

  2. במקרה שלך שאתה בונה איסכורית ולא משתמש בתקרה שלו אתה לא חייב לשלם לו כלל. כיון שאתה לא נהנה מהבנייה שלו. אלא אם כן אתה לא הייתה יכול לגור במבנה איסכורית ללא הבנייה שלו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל