לתרומות לחץ כאן

אמירה לשכיר גוי לעשות מלאכה בשבת

שאלה:

שלום,
האם אני יכול להגיד או לרמוז לגוי ביום ששי , שיסע בשבת לספק (גם הוא גוי) ויקח ממנו סחורה.את הסחורה הגוי ישלח ליהודי שיקבל אותה ביום שלישי?

תשובה:

שלום וברכה

בודאי אסור, שכן הנושא אינו רק אמירה לגוי, שאת זה אתה מבקש לפתור בכך שאתה אומר ביום שישי ועל ידי רמז, יש איסור להעסיק שכיר גוי בשבת, משום שהוא כמו שלוחך לאותו הענין, ויש גם איסור הנאה ממעשה שבת שלוי הנעשה עבור הישראל.

מקורות:

פרטי דין שכיר וקבלן גוי, ההבדלים ביניהם והאופנים המותרים והאסורים, מבוארים בשולחן ערוך בסימנים רמד ורמז. על איסור הנאה ממעשה שבת של גוי ראה עוד בסימנים רעו, שכה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. האם הגוי נקרא שליח שלי בגלל שאני משלם לו ?
    ואם הוא עושה את זה בחינם?
    הנאה מחילול שבת במקרה הזה אינה הנאה ישירה כאן אם עקיפה. האם גם הנאה כזאת אסורה?
    מה יהיה הדין אם ביום ששי אני אגיד לגוי שיגיד לגוי אחר לעשות את זה?

  2. כאשר התשלום ישולם על מספר ימים יחד [ש-רק יום 1 מהם הינו יום השבת],
    אז האם לא קיימת דעה מקלה שכן מותר שכיר גוי בשבת?
    משום ש:
    1] אין חיוב שהחפצים של היהודי ישבתו.
    2] אין כאן בעיה של שכר שבת.
    משום שמקבל את הכסף של שבת, בהבלעה יחד עם ימי החול.
    3] יתכן שאין כאן בעיה משום דבר של פרהסיא.
    תלוי בפרטים.
    מקור:
    ספרית חבד. שולחן ערוך הרב.
    אורח חיים. חלק ב. הלכות שבת.
    רמ"ו. דיני השאלה והשכרה לנכרי בשבת. סימן א'.
    ש"ו. באיזה חפצים מותר לדבר בשבת. סימן י"א.

    תודה.

  3. אתה מקשר כאן בין שתי סוגיות שלא קשורות, אנחנו לא דיברנו על הנושא של שכר שבת, אלא על עצם עשיית מלאכה בשבת על ידי שליח.

  4. היהודי שיקבל את הסחורה ביום השלישי לא נהנה ישירות ממלאכה שנעשתה בשבת ,הוא נהנה מכך שקיבל את הסחורה ביום שלישי ולא ביום רביעי.
    לכאורה זו לא הנאה ישירה מחילול שבת.
    מה יהיה הדין אם ביום ששי גוי יגיד לגוי אחר שילך לספק בשבת?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל