לתרומות לחץ כאן

אספו צדקה יותר מידי – האם צריך להחזיר את העודף לתורמים?

שאלה:

שלום. אני בייביסיטר של תינוקת תסמונת דאון וראיתי שאין לתינוקת שמיכות. רק עטפו אותה במגבת. סיפרתי לכמה אנשים והם תרמו שמיכות ומתנות . אחר כך האימא הסתכלה על המתנות שנתרמו ובחרה מתוך זה מה היא רוצה (היא לא יודעת שזה נתרם עבורה. אמרתי לה שזה עודפים מחנות וכו'…) ואת יתר המתנות שלא רצתה- החזירה לי. האם אני צריכה להחזיר את המתנות- לתורמים? הרי הם תרמו והמשפחה קיבלה את התרומה. וכן במקרה- החזירו לי -אבל יכלה גם להעביר לשכנה את הבגדים…
בקיצור- 1) האם אני צריכה להחזיר לתורמים? (עלול לצער את התורמים)
2) האם אני צריכה לתרום את זה למשפחה אחרת?
3)האם אני יכולה לקחת את זה לעצמי?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

במידה והמשפחה של התינוקת הזו אכן נזקקת, ודאי יש לתת להם את כל השמיכות, אני מניח שאם האמא היתה יודעת שזה נתרם עבורה היא לא היתה מחזירה לך, היא פשוט חשבה שזה לא מיועד עבורה, ולכן היא לקחה את המינימום. כך שמה שהיא החזירה לך היה בטעות. ואם אין לה צורך בזה, וידעת לכתחילה בעצם שהיא לא צריכה כל כך הרבה, האיסוף היה שגוי, אם התורמים היו יודעין שכבר יש שמיכות, לא היו נותנים, ולכן יש להחזיר להם מה שנתנו. או לתת לה ואם אינה רוצה, לבקש מהם לתת למישהו אחר.

מקורות:

אם בשעה שהתרימו ידעו שאין צורך בכל הכסף, או שהתרימו לאחר שידעו שיש כבר מספיק כסף, יש להחזיר את העודף לתורם.
אם בשעה שהתרימו סברו שעדיין חסר כסף, או אם סברו שיצטרכו לכל הכסף, תלוי – אם התרימו עבור עני מסוים או עניים מסוימים (גם אם לא גילו לתורם את זהותו של העני), יש לתת את הכסף לאותו עני, גם אם אין לו צורך בו. ואם התרימו לעניים שאינם מסוימים, יש מתירים להשתמש בכסף למטרה אחרת של צדקה, ויש שאוסרים.

אם אספו מראש יותר כסף עיין עלון המשפט גליון 24 עמוד ב דין 5.
אם אספו לעני מסוים עיין שם עמוד א דין 3 ובגליון 34 עמוד ג דין 8.
אם אספו לעניים שאינם מסוימים, עיין שם גליון 34 עמוד ג דין 8 ובעמוד ו הערה 38, שיש מחלוקת הפוסקים אם אספו לעניי ירושלים, שהם עניים לא ידועים, אם מותר להעביר את הכסף למטרה אחרת, או שמותר רק בתנאי שלאחר מכן יאספו עוד לעניי ירושלים להשלים מה שחסר עבורם. לפי דעת הבינת אדם שיש להשלים לאחר מכן את המטרה הראשונה, לא שייך היום לעמוד בתנאי זה כלל, שהרי אם אספו לעניי ירושלים, אף אחד אינו יכול להתחייב שלאחר יאסוף עוד כסף ויוכל לספק לכל עניי ירושלים את צרכיהם, וממילא לפי דעה זו אסור לשנות למטרה אחרת. כמו כן, אם אוספים לעניים שאינם מסוימים לא שייך שישאר עודף.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כתבתי במייל שאני מחפשת תרומה של שמיכות יש שניה במצב מכבד לתאומים נזקקים. וכתבתי שאני רוצה להביא 3 שמיכות לכל תינוק. מיד כתבו לי שיביאו לי וכתבתי שמספיק. לא צריך להביא עוד. בפועל מישהי שיש לה חנות שנסגרה הביאה מהמלאי שנשאר לה סט של 2 שמיכות לתאומים (בלי לשאול אותי). האמא החזירה לי 2 שמיכות משומשות וכן 2 שמיכות חדשות (מהחנות שנסגרה) אין לי מושג מי הביאה את השמיכות משומשות.
    אני צריכה לברר מי הביאה ולהחזיר?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל