לתרומות לחץ כאן

חטא אדם הראשון

שאלה:

איך זה יתכן שנולדו לאדם הראשון קין והבל ואחיותיהם לפני החטא כאשר כידוע רק בעקבות החטא התחלקה נשמתו לכל יצורי תבל?
למה אין בשום מקום אזכור על חטא חווה פרט לשלושה מצוות שניתנו לה? כביכול התעלמות מוחלטת ממנה.
ואם כל המצב של יצה”ר ואפשרות לחטוא נובע מזה למה לא מצינו שיש עליו תביעה על כל חטאי האנושות וכן שיש לכולנו התנצלות שכזו?
אדם הראשון הרי עשה תשובה שלימה אז למה אנחנו עדיין לא מתוקנים? למה עדיין יש מוות בעולם? בעוד שהוא עצמו בעצם יושב בכבודו של עולם!
ואם הוא ראה קרי לאונסו למה הוא לא הפסיק את פרישתו? וכי לא יצא שכרו בהפסדו?

תשובה:

שלום וברכה

היכן ראית שקין והבל נולדו לפני החטא?

קושיותיך מתורצות זו בזו, חטאה של חוה זה ענין די פרטי שלה, אדם הראשון הוא אבי האנושות ונשמתו שלו היא זו שהתחלקה לשישים ריבוא, ולכן חטאו הוא שמשמעותי עבורנו ולא חטאה של חוה.

לא נכון לומר כל האפשרות לחטוא נובעת ממנו, כדברי הרמב"ם הידועים היתה בחירה הרי גם לאדם הראשון, אלא שאצלו הבחירה היתה בין אמת לשקר, ולאחר חטאו הבחירה היא בין טוב לרע. ובכל מקרה לגבי שאלתך, זה אכן מוסר חשוב, לכל אדם יש בחירה, וכל אדם אחראי בלעדי למעשיו, תמיד נוח לנו להאשים את החבר את ההורים את הסביבה, אבל דוקא מפרשה זו יש לנו ללמוד שכל אחד צריך לקחת אחריות מלאה למעשיו והוא לבדו נותן את הדין עליהם לפני אדון כל.

בנוגע לתיקון רב השנים, השאלה בעצם צריכה להיות יותר גדולה, למה אנחנו צריכים לכפר את חטאו של אדם הראשון, חטא שלא אנחנו חטאנו, זו שאלה יותר משמעותית משאלתך לגבי זאת שחזר בתשובה על מעשיו. והתשובה לכך, היא שאנחנו לא מכפרים על החטא הזה במובן של תשובה, אלא שחטא אדם הראשון מעבר לעצם היותו חטא של אדם כלפי קונו, הוא גרם פגם בעולמות, שעל ידי שיצר מציאות של רע, נוצרה מציאות של פירוד וזה גרם לירידת העולמות והתגשמותם עד למציאות המוכרת לנו, ואנחנו בעבודתנו הרוחנית [זה לא קשור למערכת של תשובה אלא למערכת של תורה ומצוות] מתקנים ומבררים ומעלים את הניצוצות לתקן הכל, כדי שיגיעו למעלתם הראשונה.

לגבי שאלתך האחרונה אין לי תשובה, אבל אולי מכאן מקור לכך שמה שאדם רואה לאונסו אינו עוון שצריך לכפרו, זה מצער אבל זה אונס ולא חטא. בשונה מכמה מרצים שאינם תלמידי חכמים שעיקר דרשותיהם לנוער היא בענין זה, מה שגורם לחרדות שאינן מוצדקות, וגם יש בכל זה סוג של יצרא דניבול פה, ומן הראוי היה אולי להנהיג שכל מרצה בעיקר כזה שלא היה מעולם ישיבות וחזר בתשובה לפני שנים ספורות, יקבל כושר והסמכה להיות מרצה לרבים לפני שיעסוק בכך בפועל. שאלתי פעם איש כזה למה הוא מדבר כך, והשיב לי שזה הכי תופס.. עדיף לדבר על לימוד תורה, שבת, רוממות ה' וכו' וכו'.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כבוד הרב מחילה על ההתערבות אבל זה חז”ל מפורש שמובא ברש”י על המקום. ’והאדם ידע’ בלשון עבר שכבר ידע קודם מעשה זה. וגם שירדו למיטה שנים ועלו ארבעה. דבר שיתכן אך ורק לפני החטא. לאחר מכן זה כבר נכנס לסיסטם ”תשעה ירחי לידה”

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל