לתרומות לחץ כאן

האמונה בספרות חז"ל – רשב"י

שאלה:

שלום רב,
1.שמעתי הרבה פעמים בשיעורי תורה על מיני קטעים ממדרשי וסיפורי חז"ל. סיפורים שחלקם נשמעים לא הגיוניים ואף מומצאים.
רציתי לשאול איך אפשר באמת להאמין שסיפורים ומדרשי חז"ל לא הומצאו והם אכן אמינים ואמיתיים?

2. קראתי שרשב"י זכה לגילוי מאליהו הנביא שגילה לו סתרי תורה. מה הכוונה התגלה? הרי אליהו הנביא כבר נפטר..וכיצד ניתן לדעת שהדבר אכן קרה אם לא היו עוד עדים לדבר?

תשובה:

שלום וברכה

ננסה לעשות סדר בדברים:

יש בחז"ל סיפורים כלשונך, שהם ודאי התרחשויות אמיתיות ותיכף נסביר, אבל יש לא מעט משלים שאינם סיפורי אמת אלא מכוונים לנמשל, כמו אגדות רבה בר  בר חנא הידועות ממסכת בבא בתרא, שאלו משלים עמוקים עד מאוד ומופלאים, שנכתבו להם הסברים עמוקים, בספרי המהר"ל ומהרש"א ועוד. אז ראשית, חובה להבחין בין שני הדברים הללו, כדי להבין מה ניצב לפני הלומד, ומעט מיומנות בלימוד גמרא תסייע בזה, לדעת מה מטרתו ומה כוונת חכמים בו.

לגבי התרחשויות אמיתיות שהיום נראות לנו כביכול בלתי סבירות, כמו שדיברת על גילוי אליהו, צריך להבין מי היו האנשים כדי להבין את הסיטואציה. ואולי נתחיל עוד קודם:

בימי הנביאים, הרבה מאוד אנשים קיבלו נבואות ממש. נבואה זה בעצם מצב שבו הגוף של הנביא כביכול מתבטל, הוא נופל ומאבד את היכולת לתפקד כרגיל ובאותה שעה מתגלים לו סודות עליונים בצורת משלים עם הנמשלים, שמגלים לו בעצם את עתיד להיות. וזה בעצם כמעט שיח ישיר בין בורא עולם לאדם, ואלו כל ספרי הנביאים שבידינו, אבל לא רק הם, הנבואות שנכתבו הם אלו שנמסרו לדורות, היו הרבה מאוד נביאים, הגמרא אומרת שהיו כפליים כיוצאי מצרים.

האם היום אנחנו מסוגלים בכלל לתפוס מציאות כזו שאדם מקבל מסרים שמיימיים אמיתיים מוחשים? זה בלתי נתפס, אבל זה היה, הן משום מעלתם של האנשים שהיו מסוגלים לכך, הן משום שהתקופה היתה מסוגלת לכך, בימי בית שני בטלה הנבואה מישראל, מה שנקרא בפינו "ירידת הדורות", הכל נהיה מרוחק וגשמי יותר.

מכאן נלך הלאה, למרות שהנבואה בטלה, דרגות נמוכות יותר של רוח הקודש או גילוי אליהו, או לימוד מפי מגידים עליונים, היו לאורך דורות רבים אצל גדולי ישראל, כך ידוע המגיד שהיה לומד בקביעות על רבי יוסף קארו בעל השולחן ערוך, והוא הוציא מכך ספר בשם מגיד מישרים, מכל מה שאמר לו אותו מגיד, כך ידוע שו"ת מן השמים לאחד מן הראשונים, וכך גם רבי שמעון בר יוחאי למד מפי אליהו נביא ואחיה השילוני, וכך גם האר"י ועוד. דרגה זו נמוכה מהנבואה אבל היא עדיין היתה קיימת. כיום גם זה כבר אין לנו.

לגבי שאלתך כיצד נדע שאכן זה סיפור אמת ולא "עובדים עלינו"… זו שאלה חשובה מאוד, היא בעצם נוגעת לא רק לסיפורים אלו, אלא מה מידת היחס שאנחנו מחוייבים לייחס לכל התורה שבעל פה? מה המשקל של דברי חכמים? מצד אחד הם בני אדם עם שכל אנושי, ומצד שני התורה מצווה עלינו לא תסור מכל אשר יגידו לך ימין ושמאל, כלומר רצון התורה שנקבל דבריהם באופן מוחלט.

בענין זה יש כמה נקודות: ראשית כאמור, התורה מצווה עלינו לקבל דבריהם. אז כמובן, אדם, נביא או חכם בישראל, כדי שנקבל דבריו צריך לעבור שלב הוכחה על אישיותו, כמו שמבאר הרמב"ם בהל' יסודי התורה, ולאחר שהתברר שיש לו נבואות אמת, או לגבי חכמי ישראל, לאחר שהתברר על פי חכמי התורה הקודמים לו שהוא צדיק אמת וחכם גדול בתורה, הוא מקבל סמכות כזו. ושנית צריך להבין, שאם הבורא רוצה שנקיים את תורתו, ותורתו נסמכת בהכרח על דברי חז"ל כיון שהיא לכשלעצמה אינה ברורה כלל ללא דברי חכמים וללא המסורת [מה זה והיו לטוטפות איך זה נראה ומה שמים בפנים? וכו'] בהכרח הוא משגיח היטב שלא תהיה טעות בתורתו ובמסירתה במשך הדורות, ומזמן לנו חכמי אמת שילמדונו ולכן ציוה עלינו לשמוע לדבריהם. לאחר שאתה מקבל ומאמין לדברי חכמים, ממילא אתה מקבל שאינם שקרנים פשוטים… וכך גם תיאור התרחשויות אלו אינו איזה שקר שמישהו משקר כדי לעבוד עלינו… כשיודעים באיזו אישיות רמת ערך מדובר, בלתי נתפסת לאדם נמוך בן זמנינו, ומבינים את משמעותה ואמינותה, החשש הזה הופך להיות לחסר הגיון. הבעיה שלנו, שאנחנו שופטים את הקדמונים הללו בראייה עצמית של אנשים נמוכים ופשוטים כמונו, וזה מדעית לא נכון… הראייה צריכה להיות לפי מידת משמעותם של אותם חכמים, ובכך להבין שמקום של שקר רחוק מהם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל