שאלה:
יש פוסקים שמתירים להניח כלים מלוכלכים בתוך מדיח כלים בשבת באופן אקראי,לא באופן מסודר כדרכו בחול כדי שלא יהיה בכך משום הכנה ורק במוצ"ש יסדרם ויפעיל את המדיח כלים ואף אם נניח שהוא עושה כן כדי שלא ישהו בתוך הכיור מחמת זבובים וכיו"ב,עדיין איני מבין דלפי זה האם יהיה מותר להניח חולצה ,בגד שהתלכלך בשבת בכתם של שמן או יין או משקה אחר בתוך מכונת כביסה עד מוצ"ש ואם הדבר אסור משום עובדין דחול או מדין הכנה מה הההבדל שהרי גם במדיח כלים אף הניחם לא באופן מסודר כדרכו בחול,סוף סוף הוא הם מוכנים שם למוצאי שבת.
תשובה:
שלום וברכה
הרעיון הוא שבעצם מבחינת האדם שרגיל בשימוש במדיח כלים, המקום הטבעי של כלי מלוכלך עד רחיצתו הוא שם. כמו שמותר להניח אוכל במקרר אף שזו בעצם הכנה לחול, שלא יתקלקל עד מחר, ומשום שאין כאן פעולת הכנה, אלא כיון זה מקומו הטבעי, כך המדיח הוא מקומו הטבעי של כלי מלוכלך. נכון הדבר שהזכרת שיש להזהר מאוד מאיסור בורר.
יישר כח,אך עדיין אני חושב לענ"ד שזה לא דומה ,אומנם מטעם הכנה אפשר אולי להשוות בין מדיח כלים חשמלי למקרר,אבל עדיין יש הבדל מהותי בניהם, מקרר לא נחשב כלי שמלאכתו לאיסור ולכן מותר לפתח אותו ולהניח בתוכו מאכלים -שראויים למאכל באותה שבת- כדי לשמור אותם שלא יתקלקלו בעוד שמדיח כלים הוא כלי שמלאכתו לאיסור ולא מכניסים לתוכו כלים נקיים,אלא כלים מלוכלכים וזה עצמו גילוי מילתא שרצונו להדיחם שם במוצ"ש ולכן אין נפ"מ אם הוא מניחם שם באופן לא מסודר.האם סברתי מופרכת לחלוטין?
הנושא של גילוי מלתא אינו רלוונטי, כי זה לא סוד, גם כשאני שם במקרר הכוונה ברורה לשמור את האוכל למחר, אבל כיון שזו פעולה שגרתית וכך אני מתנהג עם שאריות אוכל, זו לא הכנה. הנושא של כלי שמלאכתו לאיסור הוא אכן לב הנושא, עד כמה אנחנו מתירים לצורך גופו, ומה נחשב שיש אפשרות של היתר.
במחילה ,שוב זה לא דומה גם אם הנחתי את האוכל במקרר כדי לשמור אותו למחר, עדיין זה אוכל שראוי לאכול בשבת עצמה ואיך זה דומה להכנסת כלים מלוכלכים למדיח כלים בשבת?
2)אני חוסר ושואל לפי מה שהסברתי את ההבדל בין שימוש במדיח כלים בשבת שהוא כלי שמלאכתו לאיסור לבין שימוש במקרר האם יש להתיר להניח כלים מלוכלכים מסעודת שבת במדיח כלים,האם יש פוסקים או בשו"ת מי שהתייחס לכך?
בברכה רבה.
1. מה זה רלוונטי לענין איסור הכנה?
2. מה זה רלוונטי לכך שהוא כלי שמלאכתו לאיסור? השימוש הוא לצורך גופו.
אגרות משה או”ח חלק ד’ סוף סי’ ע”ד
יישר כח!!!
אבל לא הבנתי איך זה כאן נחשב לצורך גופו?
לאחסן בתוכו זה לא צורך גופו? בודאי שכן.
אני חייב להמשיך לברר ,אז תרשו לי לשאול עוד שאלה ,כיון שהשוותם דין מדיח כלים שמותר להניח בו כלים מלוכלכים בשבת כדין מקרר שמותר להניח בו מאכלים א"כ לפי זה אם בגד או חולצה שהתלכלכו בסועדת שבת בכתם של אוכל ,שמן או יין יהיה מותר להניח את החולצה בתוך מכונת כביסה מאותו טעם לצורך גופו ולענ"ד זה אכן דומה להכנסת כלים מלוכלכים למדיח כלים חשמלי בשבת יותר מלהכניס אוכל למקרר,לא כן?
אינני חושב שההתנהלות השגרתית בבית היא להכניס כביסה מלוכלכת למכונת הכביסה, שמים בסל הכביסה ןאחר כך מחליטים איזה סוג כביסה מכבסים, ולכן זה שונה ואסור.
השאר תגובה